A A A

 

4.10.23 r. uczniowie klasy I A pod okiem doświadczonych edukatorów i trenerów nabywali oraz wzmacniali kompetencje cyfrowe. Dzielni pierwszoklasiści śmiało i aktywnie uczestniczyli w bardzo ciekawych zajęciach programowania i kodowania. Uczyli się nabywania umiejętności pracy w zespole, planowania i osiągania zamierzonego celu. Zajęcia były ciekawą przygodą w trakcie której, dzieci nie tylko dobrze się bawiły, a także uczyły czegoś nowego i przydatnego. 

 

 

25 września gościliśmy w naszej szkole przedstawicielkę Komendy Miejskiej Policji wraz maskotką Panem Mrówką, którzy starali się wypracować u uczniów klas pierwszych nawyki bezpiecznego poruszania się po drogach, aby każdego dnia dzieci całe i zdrowie mogły dotrzeć do swoich placówek i bezpiecznie wrócić po zajęciach do domów. Na spotkaniu omówiono z pierwszakami najważniejsze zasady bhp dotyczące poruszania się po drogach w charakterze pieszych, podróżowania pojazdami, jednośladami i komunikacją zbiorową. Zwrócono szczególną uwagę na zagrożenia wynikające z bycia uczestnikami ruchu drogowego. Dzieci praktycznie mogły przećwiczyć zasady bezpiecznego korzystania z przejść dla pieszych, poznać podstawowe znaki drogowe, dowiedzieć się, jak ważne jest noszenie elementów odblaskowych po zmroku. Każdy uczeń na koniec zajęć został wyposażony w kamizelkę odblaskową, a Pan Mrówka nagrodził grzeczne i aktywne dzieci cukierkami. Wiedza, w którą wyposażeni zostali uczniowie klas pierwszych, pomoże im bezpieczne funkcjonować w niebezpiecznym ze swojej natury środowisku drogowym. Dziękujemy za pouczającą akcję. 

W dniach 5-7 października 2023 r. uczniowie naszej szkoły pod opieką pana Stanisława Serusia uczestniczyli w XXXVI rajdzie PTTK „Złoty Liść”. Jest to rajd turystyczny, w którym jako szkoła bierzemy udział w każdej edycji od 2003 roku, to znaczy już dwudziesty raz. W tym roku na turystyczne szlaki wyruszyła grupa licząca 10 osób z klas VIIA, VIIB, VIIIA. Uczestnicy mieli okazję przemierzać piękne, ale zarazem dość trudne szlaki w Beskidzie Wyspowym, w okolicy Limanowej, Łososiny Górnej i Laskowej. W pierwszym dniu grupa przeszła trasę z Zadziela przez Kamionną (802 m n.p.m), z której zboczy mieliśmy okazję podziwiać panoramę Tatr, aż do Łososiny Górnej. Po drodze wstąpiliśmy do Sanktuarium Maryjnego w Pasierbcu, gdzie zwiedziliśmy nietypową drogę krzyżową, w której na poszczególnych stacjach wplecione są postaci historyczne, między innymi pochodzący z Zawady misjonarz, męczennik Zbigniew Strzałkowski. Pogoda rajdowiczom dopisywała, było ciepło i bez opadów. Na leśnych odcinkach można było znaleźć wspaniałe okazy grzybów, którymi chłopcy obdarowali napotkane dzieci z przedszkola i opiekującą się nimi siostrę zakonną. Drugiego dnia, przy pięknej pogodzie przeszliśmy z Łososiny Górnej na Sałasz (905 m n.p.m.). Po drodze zatrzymaliśmy się na Miejskiej Górze, na której umieszczony jest potężny krzyż i która jest wspaniałym punktem widokowym na Limanową. Wszyscy wykazali się dobrymi umiejętnościami turystycznymi i kondycją, szczególnie przy stromych podejściach a także podczas przejścia przez błotniste części szlaku. Ostatniego dnia wykorzystując słoneczny i ciepły dzień grupa wybrała się na spacer po Łososinie i Limanowej. Wieczory uczniowie umilali sobie grą w kosza i tenisa stołowego, korzystając z bardzo dobrego zaplecza szkoły, w której mieliśmy noclegi. Na koniec drugiego dnia odbył się konkurs wiedzy turystycznej, w którym uczeń naszej szkoły Karol Tofilski wywalczył I miejsce, deklasując pozostałych uczestników. Gratulacje! Uczniowie nasi godnie reprezentowali podczas rajdu szkołę. Niestety wszystko, co dobre szybko się kończy, a na następną okazję wyruszenia na turystyczne szlaki trzeba poczekać co najmniej do wiosny.

29 września uczniowie klas szóstych wyjechali do tarnowskiego Multikina na projekcję filmu „Siła naszych marzeń”. Francuska produkcja opowiada o tragedii, która niszczy szczęśliwe życie rodziny hodowców koni. Nastolatka Zoé ulega wypadkowi, w wyniku którego traci władzę w nogach. W jednej chwili wysportowana, pełna pasji dziewczyna traci sens życia. To poruszająca, niosąca nadzieję opowieść o relacjach, różnych obliczach niepełnosprawności i wychodzeniu z depresji.

Pierwsze dni w szkole to zawsze czas emocji i nowych doświadczeń. Dla uczniów klasy pierwszej z pewnością były to wyjątkowe chwile, gdy po raz pierwszy spotkali się z tajemniczym światem robotyki. Z pomocą zestawów LEGO WeDo 2.0 weszli w fascynujący świat nauki, technologii i kreatywności. W tym artykule przyjrzymy się, jak uczniowie zbudowali, przetestowali i rozebrali swoje roboty z zestawów LEGO WeDo 2.0, a także jakie korzyści płynęły z tych pierwszych zajęć.

Pierwsze zajęcia z robotyki dla uczniów klasy pierwszej były pełne entuzjazmu i ciekawości. Zestawy LEGO WeDo 2.0 to idealne narzędzie do wprowadzenia dzieci w świat robotyki i programowania. Zawierały one klocki, sensory, serwomechanizmy i oprogramowanie, które umożliwiały uczniom zbudowanie prostych robotów i programowanie ich zachowań.

Podczas pierwszej części zajęć uczniowie otrzymali zestawy LEGO WeDo 2.0 oraz instrukcje krok po kroku. Z radością i zaangażowaniem zaczęli budować swoje własne roboty – pojazdy i zwierzeta. Dzieci uczyły się rozróżniać różne rodzaje klocków, ćwiczyły zdolności manualne i rozwijały wyobraźnię.

Po zbudowaniu swoich robotów, uczniowie przeszli do testowania ich możliwości. Za pomocą specjalnego oprogramowania zostały one zaprogramowane a uczniowie  obserwowali, jak reagują na różne sygnały i polecenia. To był moment pełen zdumienia, gdy dzieci zobaczyły, że ich własnoręcznie zbudowane roboty potrafią poruszać się, wydawać dźwięki i reagować na otoczenie.

Po zakończeniu testów uczniowie rozebrali swoje roboty. To ważny krok, który uczy dzieci, że roboty nie są stałymi tworami, ale można je zawsze zmieniać, ulepszać i przystosowywać do różnych zadań. Elementy z rozebranych robotów umieszczono w pudełkach z odpowiednimi etykietami, aby można było je użyć w przyszłości.

Zdjęcia z pierwszych zajęć uczniów z robotyki, mówią same za siebie. Na nich widać uśmiechnięte twarze dzieci, które były zachwycone swoimi osiągnięciami.

 

 

Klasy 4 spędziły aktywnie czwartkowe przedpołudnie w Forcie Wapiti w Zalasowej.  Podczas spotkania z wodzem indiańskim uczniowie dowiedzieli się, gdzie zamieszkują rodowici Indianie, jakie panują wśród nich zwyczaje i tradycje. Zwiedzili również drewniany wigwam, w którym zobaczyli oryginalne przedmioty codziennego użytku, elementy ubioru, zabawki i broń. 

Pozostały czas czwartoklasiści spędzili na wolnym powietrzu, uczestnicząc w grach i zabawach indiańskich. Wzięli udział w warsztatach, podczas których wykonali amulety.  

Na koniec zjedli upieczone kiełbaski i odtańczyli pożegnalny taniec indiański. 

Początek tegorocznej, słonecznej jesieni klasy piąte naszej szkoły spędziły na jednodniowej wycieczce do Wieliczki. Rozpoczęła się ona od zwiedzania Kopalni Soli Trasą Turystyczną. Wykute w soli piękne komory, a wśród nich ta najbardziej wyjątkowa – Kaplica św. Kingi, niesamowite podziemne jeziora, majestatyczne konstrukcje ciesielskie i unikalne solne rzeźby, także blisko 3 kilometry krętych korytarzy, 800 schodów do pokonania i zejście na głębokość 135 metrów pod ziemię, robiły wrażenie. Po prawie dwugodzinnej wędrówce nadszedł czas na „podziemny” obiad. Następnie uczniowie zwiedzali Muzeum Żup Krakowskich, po czym windą wyjechali na powierzchnię i przeszli do Zamku Żupnego. Tam wzięli udział w warsztatach „Ze sztuką za pan brat: Pierwsi drukarze”. Na zajęciach uczestnicy poznali drzeworyty z kolekcji Muzeum, tajniki tej fascynującej techniki oraz sami wykonali własne prace. Po wyczerpującym zwiedzaniu i zajęciach nastąpił relaks i odprężenie w Tężni Solankowej. Pobyt w tężni poprawia samopoczucie, dostarcza dodatkowej energii do działania. I tak było też w przypadku naszej grupy. Nie zabrakło również czasu na symboliczne pamiątki. Po intensywnym dniu uczniowie zmęczeni, ale zadowoleni wrócili do Tarnowca.

Uczniowie klasy 3A pożegnali lato na wycieczce integracyjnej w Wiosce Indiańskiej Fort Wapiti w Zalasowej.

W uroczym miejscu, w bardzo miłej atmosferze, poznawali kulturę Indian. Uczyli się pieśni ducha ognia, tańczyli taniec aligatora oraz pokonywali tory przeszkód, łowili ryby, strzelali z łuku i polowali na bizona. Na warsztatach rękodzieła indiańskiego wykonali kolorowy naszyjnik.

Wszyscy świetnie się bawili, wycieczka była super!

20 września uczniowie klas szóstych pojechali do Piotrkowic, gdzie na posesji państwa Sutkowskich brali udział w ognisku integracyjnym. Poniżej wypowiedzi uczestników imprezy.

"20 września pojechaliśmy z klasą VIb na wypad integracyjny. Było fantastycznie. Z początku wydawało mi się, że ten wyjazd będzie nudny, ale okazało się, że wcale nie chciałam wracać. Miejsce było cudownie udekorowane, jest tam wiele huśtawek oraz hamaków, na których można poleżeć. Jest też wiele miejsca na gonitwy i inne tego typu zabawy. Robiliśmy dużo fajnych rzeczy: piekliśmy pianki, kiełbaski oraz parówki. Niektórzy nawet piekli żelki, co uznałam za zabawne, bo kto normalny piecze żelki - no właśnie MY. Dodam, że jedzenie było pyszne, oprócz tego spędziłam znakomicie czas bawiąc się oraz rozmawiając z innymi. Dlatego stwierdzam, że wypad był superancki, chciałabym tam znowu wrócić."

Zuzanna Batog, kl. VIa

"Na wycieczce było bardzo fajnie, można było porozmawiać i pograć z kolegami i koleżankami."

Nina Pacana, kl. VIa

„Piekliśmy kiełbaski nad ogniskiem, były bardzo smaczne. Później graliśmy w siatkówkę, berka i piłkę nożną. Wiem, że obie klasy były zadowolone z wycieczki. Wszyscy się dobrze bawili, każdy był radosny i wyniósł tylko dobre wrażenia.”

Bartłomiej Wojtarowicz, kl. VI b

„Państwo Sutkowscy przyjęli nas na swojej rozległej posesji. Ja i paru chłopców pomogliśmy panu Sutkowskiemu przynieść drewno i rozpalić ognisko. Gdy pani właścicielka doniosła kijki, wszyscy zaczęli piec kiełbaski. Niektórzy ostro je sobie spiekli, ale i tak zjedli z apetytem. Później mieliśmy czas na zabawę. Niektórzy grali w piłkę nożną, inni w badmintona lub w siatkówkę. Czas mijał bardzo szybko, ponieważ bawiliśmy się świetnie. Przykro było wracać na autobus.”

Igor Niemiec, kl. VI b

Autorem zdjęć jest uczeń klasy VIb – Wojciech Filar

Realizując wymogi rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych „RODO"), Szkoła Podstawowa im. hetmana Jana Tarnowskiego w Tarnowcu pragnie przekazać Państwu informacje na temat przetwarzania Państwa danych osobowych w SP Tarnowiec , jak również poinformować o przysługujących Państwu prawach z tym związanych. Używamy plików cookies, Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej na temat cookies. polityka prywatności .

  Akceptuję cookies dla tej witryny.
EU Cookie Directive plugin by www.channeldigital.co.uk