A A A

Bardzo ważne, aby nauczyć i wyrobić u dziecka nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała we wszystkich czynnościach życia i aby przestrzegał utrzymania prawidłowej postawy ciała przy pracy i odpoczynku. Lekcje gimnastyki korekcyjnej mają na celu wyrobienie właśnie takich nawyków. Fotorelacja z ćwiczeniami w klasie VI a i VI b dziewcząt. Zanim obejrzycie galerię zdjęć przeczytajcie poniższy artykuł. Gimnastyka korekcyjna ma na celu skorygowanie wad postawy poprzez ćwiczenia czyli inaczej mówiąc, jest to profilaktyka i korekta zaburzeń statyki ciała i schorzeń kostno-stawowych, zwiększenie wytrzymałości organizmu, siły mięśni oraz kształtowanie i utrwalanie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy. Bardzo ważną rolę w gimnastyce korekcyjnej pełnią też ćwiczenia oddechowe rozwijające klatkę piersiową, płuca oraz poprawiające krążenie i dotleniające organizm.

Co to jest wada postawy?

Określamy tak wszelkie dysproporcje i asymetrie w budowie i postawie ciała, których zaniedbanie może w przyszłości się utrwalić i wywołać poważne problemy.

Jakie są przyczyny wad postawy?

Wady postawy mogą być wrodzone. Jednak najczęstszą przyczyną wad postawy jest głównie brak odpowiedniej ilości ruchu, przeciążenie pleców, złe nawyki i nieprawidłowe odżywianie. Najbardziej zagrożone są dzieci rozpoczynające edukację oraz te w wieku dojrzewania. Gdy dziecko idzie do szkoły zbiega się to z okresem jego szybkiego wzrostu. Mięśnie nie nadążają za wzrostem kośćca i mogą nie być wystarczającą podporą dla kręgosłupa. Jeśli dziecko mniej czasu poświęca zabawom na dworze i ogólnej aktywności ruchowej, a wiele godzin zaczyna spędzać w ławce lub przy komputerze, gdzie często przyjmuje niewłaściwą pozycję ciała, problemy gotowe. Drugi trudny moment to okres dojrzewania. Nagły skok wzrostu i zmiana proporcji ciała powoduje przesuniecie dotychczasowego środka ciężkości, co sprzyja wypinaniu brzucha. Dziewczęta mogą zacząć garbić się, by schować biust, a chłopcy - bo nie mogą oswoić z nowym wysokim wzrostem. Gdy młodzi ludzie przyzwyczają się do złej postawy, to utrwalą się wady w tym skrzywienia kręgosłupa, które po 16 roku życia mogą już nie być możliwe do wyleczenia.

Co się może stać, gdy dziecko nie leczy wady postawy?

Wbrew pozorom wada postawy to nie tylko defekt wizualny. Jeżeli dziecko ma problemy z biodrami, kolanami czy stopami - wówczas chodzenie, stanie, bieganie, a nawet siedzenie może sprawiać mu trudność lub ból. Żeby tę dolegliwości zmniejszyć - jego ciało przybiera nienaturalne ustawienie (niesymetryczne, krzywe). Jeśli robi to przez dłuższy czas - wtedy cały szkielet się deformuje. Pojawiają się garby, zmiany w klatce piersiowej (niesymetryczność, klatka piersiowa szewska lub kurza), brzuch zostaje wysunięty do przodu. Takie wady postawy to nie problem estetyczny. Dziecko z dużą wadą ma też m.in. kłopoty z oddychaniem, szybciej się męczy, często miewa bóle głowy, utyka. Jego organy wewnętrzne w tym serce muszą się dostosować do zmian, więc zmieniają swoje miejsce lub się deformują. Podczas zabaw maluch nie nadąża za zdrowymi rówieśnikami, jest mniej sprawny. Bywa przez nich odtrącany, wyśmiewany. Dzieci o mniejszej sprawności częściej są lękowe, nieśmiałe i depresyjne.

Jak zapobiegać wadom postawy? Oto kilka rad:

Sen: powinien trwać od 10-11 godzin na dobę u dzieci z klas I-IV, 8-9 godzin u dzieci starszych. Łóżko w miarę z twardym, nieuginającym się materacem. Poduszka niezbyt wysoka. Jej grubość to taka, aby wypełniała przestrzeń między barkiem a głową podczas leżenia na boku.

Dojście do szkoły: teczka czy torba noszona na jednym ramieniu może przyczynić się do wystąpienia nieprawidłowej postawy. Plecak tak, ale ze stelażem, zawartość powinna być równomiernie rozłożona. Ciężar plecaka nie może przekraczać 10% masy dziecka.

Odżywianie: bogate w białko i witaminy i zgodne z zasadami dietetyki.

Pozycja przy odrabianiu lekcji: biurko powinno być o takiej wysokości, aby dziecko mogło oprzeć się przedramionami o blat mając wyprostowany kręgosłup, ramiona i przedramiona oparte o blat powinny tworzyć kąt prosty, wysokość krzesła powinna odpowiadać długości podudzi, aby całe stopy dziecka oparte były na podłodze.

Oświetlenie: z lewej strony dla dziecka praworęcznego, z prawej strony dla dziecka leworęcznego.

Aktywność ruchowa: zwiększenie jej poprzez taki ruch, dzięki któremu są wzmacniane mięśnie grzbietu i brzucha, ćwiczenia mające na celu kształtowanie prawidłowych krzywizn kręgosłupa.

Realizując wymogi rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych „RODO"), Szkoła Podstawowa im. hetmana Jana Tarnowskiego w Tarnowcu pragnie przekazać Państwu informacje na temat przetwarzania Państwa danych osobowych w SP Tarnowiec , jak również poinformować o przysługujących Państwu prawach z tym związanych. Używamy plików cookies, Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej na temat cookies. polityka prywatności .

  Akceptuję cookies dla tej witryny.
EU Cookie Directive plugin by www.channeldigital.co.uk