Bezpieczny Internet – przypomnienie!
- Szczegóły
Drodzy rodzice, uczniowie! Ponieważ uczycie się i pracujecie zdalnie pragnę przypomnieć zasady bezpiecznego korzystania z Internetu, które zamieszczone są w linku poniżej.
https://www.slideserve.com/manoush-jasmine/10-zasad-bezpiecznego-korzystania-z-internetu
Myślę, że doskonale są znane natomiast ważne jest, żeby stosować je również w praktyce.
Pamiętaj o ,,netykiecie", czyli zasadach dobrego zachowania w sieci. Przede wszystkim:
- szanuj innych w sieci;
- przemyśl swoje działania on-line - czy na pewno postępujesz właściwie?
- nie nadużywaj możliwości, jakie daje Ci Internet;
Internet stał się nieodłączną częścią naszej codzienności. To, jeszcze niedawno co dawno robiliśmy w sposób tradycyjny, dziś wykonujemy wirtualnie. Wielość zalet wirtualnej rzeczywistości nie może jednak zakryć zagrożeń, które się w niej kryją.
Dlatego:
Strzeż się wirusów, szczególnie linków, które budzą nasze zaniepokojenie. Hasła i szyfrowanie to podstawa naszego bezpieczeństwa w sieci. Skutecznie chroń swoje dane.
Rodzicu! Chroń dzieci przed niebezpieczeństwem w Internecie. Pamiętaj o tym, że nie wolno dawać dzieciom całkowitej wolności w sieci. Na bieżąco śledź aktywność dziecka. Nic nie zastąpi rozmów z młodym człowiekiem na temat zagrożeń oraz uczulenie go na pewne aspekty, o których powinien informować w razie potrzeby. Zasady mądrego i ostrożnego korzystania z Internetu, które sami stosujemy powinniśmy wpoić naszym pociechom.
Pamiętaj, że z każdej sytuacji jest wyjście. W sytuacji zagrożenia online poproś pomoc.
Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży: 116 111
Numer do fundacji to: 800 100 100
Przyjemnego bezpiecznego surfowania po wirtualnym świecie.
Pozdrawiam wszystkich, wytrwałości i optymizmu.
Pedagog szkolny.
12 korzyści zdrowotnych z regularnej aktywności ruchowej
- Szczegóły
Oto 12 korzyści zdrowotnych płynących z regularnej aktywności ruchowej. Jeśli nie za bardzo lubisz ćwiczyć, to pomyśl ile dobrego możesz zrobić dla siebie, swojego organizmu i zdrowia…
1. Szybsze obniżenie masy ciała
Proste. Ćwiczysz, to obniża Ci się Twoja waga. Pamiętaj, że nie zawsze jednak tak jest. Mięśnie też swoje ważą, więc miej to na uwadze
2. Zmniejszenie ilości tkanki tłuszczowej bez utraty tkanki mięśniowej
Jeśli odchudzasz się w nieracjonalny sposób, czyli np. urządzasz sobie głodówki i nie ćwiczysz, to nie tylko pozbywasz się tłuszczu, ale również mięśni – są coraz słabsze…
3. Poprawę gospodarki lipidowej
Chodzi tu głównie o cholesterol. Jak wiesz, mamy tzw. „dobry” cholesterol i „zły” cholesterol, czyli odpowiednio HDL i LDL. Tego złego masz mieć mniej niż dobrego. Cholesterol ma być w normie.
Na pewno ćwicząc regularnie następuje poprawa gospodarki lipidowej i wyniki cholesterolu są w porządku.
4. Poprawę gospodarki węglowodanowej
Głównym zaburzeniem gospodarki węglowodanowej jest cukrzyca. Zaburzenia te są jednym z czynników, które rozwijają choroby niedokrwiennej serca.
Trzustka, która produkuje insulinę m.in. dzięki aktywności fizycznej działa prawidłowo, co jest bardzo ważne dla naszego organizmu. Poziom cukru również jest w normie.
5. Zwiększenie wydolności organizmu
Wydolność to nic innego jak zdolność do wykonywania wysiłku fizycznego, który wykonany jest bez większych zaburzeń homeostazy, poza tym zmęczenie jest mniejsze niż u osoby mniej wydolnej. Wydolność ma duży wpływ na poziom aktywności ruchowej.
Jeśli chodzi o wydolność fizyczną organizmu, to wyróżniamy aerobową (tlenową), czyli mowa tu o wysiłkach trwających dłużej niż 15 minut, aż do kilku godzin oraz wydolność anaerobową (beztlenową), czyli mowa w tym wypadku o krótkich wysiłkach, ale o dużej intensywności.
6. Obniżenie ciśnienia tętniczego
Optymalne ciśnienie 120/80 mm Hg Normalne ciśnienie 120–129/80-84 mm Hg Prawidłowe wysokie ciśnienie 130–139/85-89 mm Hg Łagodne nadciśnienie 140-159/90-99 mm Hg Umiarkowane nadciśnienie 160-179/100-109 mm Hg Ostre nadciśnienie 180/110 mm Hg i powyżej
Prawidłowe i optymalne ciśnienie krwi wynosi 120/80 mm Hg. Zwykle osoby, które ćwiczą regularnie mają niższe ciśnienie i tętno. Również zauważalne są zmiany w układzie krwionośnym i sercu.
7. Zmniejszenie napięcia i stresu
Kiedy jesteś zły, masz niezbyt dobry dzień – poćwicz. Wszelkie napięcia i stresy szybko minął. Podejdziesz do swoich problemów zupełnie inaczej.
8. Poprawę ogólnego stanu zdrowia
Po prostu, lepiej się czujesz. Masz więcej siły i energii, Twoje ciało staje się coraz zgrabniejsze, nabierasz mięśni oraz masz lepszy nastrój. Jesteś dotleniony. Lepiej Ci się śpi. Same Plusy, plusy i jeszcze raz plusy…
9. Wzrost odporności
Twój organizm jest nie tylko coraz bardziej silny na zewnątrz, ale i wewnątrz. Silny organizm rzadziej choruje.
10. Poprawa metabolizmu
Praca układu pokarmowego i wydalniczego jest na wysokim poziomie. Nie masz problemu z metabolizmem.
11. Poprawa samopoczucia
Hormony szczęścia, czyli endorfiny szaleją w Twoim ciele. Jesteś bardziej uśmiechnięty i radosny.
12. Wzrost energii życiowej
Drodzy rodzice, uczniowie!
- Szczegóły
Wszyscy próbujemy odnaleźć się w nowej rzeczywistości i wszystkim nam zależy na zorganizowaniu życia dzieci przebywających w domu tak, by nie był to czas stracony oraz wykorzystany efektywnie.
Najważniejsza jest współpraca i odpowiednia motywacja. Załączam kilka wskazówek jak efektywnie uczyć się w domu?
- Planuj! Wstawaj codziennie o tej samej porze. Rytm dnia pomaga się dobrze zorganizować. Wypracuj schemat działania np.: pobudka - śniadanie - nauka – przerwa – odpoczynek, drugie śniadanie itd..
- Zapisuj! Skorzystaj z planera dnia/tygodnia. Wpisz przedmioty, których będziesz się uczyć danego dnia oraz czas jaki na to przeznaczasz.
- Przygotuj się! Zadbaj o porządek na biurku, usuń przedmioty, które Cię rozpraszają, przewietrz pokój. Wyłącz komórkę i telewizor.
- Rób przerwy! Gdy poczujesz zmęczenie, zrób krótką przerwę, poruszaj się, zaczerpnij świeżego powietrza. Unikaj korzystania z telefonu – to wciąga i będzie Ci ciężko wrócić do nauki.
- Zdrowo się odżywiaj! Pij dużo wody (mózg to lubi), jedz regularnie i często. Pamiętaj o zdrowych przekąskach (warzywa, owoce). Unikaj słodyczy i słodkich napojów.
- Nie ociągaj się! (..ale mam dużo do zrobienia...) zrób listę zadań i działaj.
- Nie Panikuj! Sytuacja jest wyjątkowa, ale postaraj się zachować spokój. Jesteś w domu właśnie po to, abyś mógł czuć się bezpiecznie.
Wbrew pozorom wiele zależy od Ciebie:
- selekcjonuj informacje przekazywane przez media;
- zostań w domu i ogranicz kontakty z innymi osobami;
- swoją troskę i zainteresowanie możesz okazać dzwoniąc lub pisząc do kolegów lub dziadków;
- dbaj o siebie, często myj ręce, wietrz pokój;
- zrób coś, co Cię relaksuje i sprawia przyjemność;
Pamiętaj! Nie jesteś sam! Jesteśmy w kontakcie i zawsze możesz do mnie napisać - w każdej sprawie.
Myślę, że skorzystacie. Oczywiście nauka własna jest indywidualną sprawą. Warto jednak ułożyć sobie plan dnia i trzymać się schematu, gdyż to motywuje, dyscyplinuje i daje poczucie bezpieczeństwa. Pamiętajcie jesteśmy z Wami, wspólnie damy radę. Piszcie, pytajcie, wspólnie się wspierajmy, okazujmy życzliwość.
Zdrowia, spokoju, wytrwałości i pozytywnego nastawienia. Myśl i rób rzeczy, na które masz wpływ, stres teraz nie jest nikomu potrzebny.
Pozdrawiam serdecznie
pedagog szkolny
GRY I ZABAWY
- Szczegóły
Z myślą o wszystkich naszych uczniach, przygotowałyśmy zbiór zabaw / ćwiczeń, do wykonania samodzielnego lub z członkami rodziny w czasie pobytu w domu. Zabawy podzieliłyśmy na cztery kategorie: zabawy muzyczne, ruchowe, zabawy z piłką oraz zabawy z bajkami. Są to przykłady aktywności, które mają duże znaczenie wychowawcze, dają możliwości twórczego działania, kształtują pozytywne cechy charakteru, wpływają korzystnie na rozwój intelektualny i emocjonalny dzieci. Oto kilka zabaw / gier zaproponowanych przez nas oraz szczególnie lubianych przez uczniów:
Zabawy muzyczne
Relaks przy muzyce
Dzieci leżą wygodnie na dywanie lub kocach, oczy mają zamknięte. Na tle spokojnej muzyki relaksacyjnej prowadzący czyta tekst.
Jest słoneczny, ciepły dzień. Idę wolno brzegiem morza. Stąpam po żółtym, gładkim piasku. Jest miękki i bardzo ciepły. Słyszę szumiące spokojne morze. Czuję aromat żywicznych drzew. Od morza wieje ciepły wiatr. Jestem senny mam ochotę położyć się. Kładę się na plaży, ciało grzeje mi piasek i słońce. Delikatny plusk fal uspokaja mnie. Otacza mnie cichy szum morza i płynie piękna muzyka………
Jaka to piosenka?
Osoba prowadząca nuci lub śpiewa piosenkę na sylabie la. Dzieci odgadują tytuł.
Interpretacja plastyczna utworu muzycznego
Dzieci słuchają dowolnego utworu muzycznego, do którego wykonują ilustrację. W ten sposób przelewają na papier swoje emocje związane z utworem. Omawiamy prace.
Limbo
Zabawa ta polega na przechodzeniu pod poprzeczką w rytm muzyki. Wygrywa ta osoba , która tanecznym krokiem przejdzie wszystkie etapy coraz niżej trzymanej poprzeczki
Pląs - O, jak przyjemnie
Stoimy w kręgu. Śpiewamy tekst, wykonując odpowiednie ruchy.
O, jak przyjemnie i jak wesoło - rytmicznie chodzimy.
Bawimy się, się, się - rytmicznie klaszczemy.
Raz nóżka w prawo- wysuwamy nogę w prawo.
Raz nóżka w lewo - wysuwamy nogę w lewo.
Do przodu, do tyłu- skaczemy do przodu, do tyłu.
I raz, dwa, trzy- wykonujemy trzy podskoki.
Zabawy ruchowe
Impulsy w ruchu
Prowadzący zachęca dzieci do swobodnego poruszania się po sali. Kiedy wypowiada słowo „ STOP”, wszyscy zatrzymują się, a prowadzący wydaje polecenie, np.:
- Lecimy z rozpostartymi ramionami przez salę, nie dotykając się nawzajem.
- Dotykamy możliwie najszybciej czterech ścian.
- Udajemy, że chodzimy po gorącej podłodze.
- Skaczemy po drodze pełnej kałuż.
- Poruszamy się po podłodze pokrytej klejącą gliną.
Lustrzane odbicie
Dwie osoby stają naprzeciwko siebie. Jedna z nich zaczyna wolno się poruszać, druga naśladuje jego ruchy tak, jakby była jej lustrzanym odbiciem. Po pewnym czasie następuje zamiana ról.
Sprawny Jan
Na początku zabawy prowadzący zapoznaje dzieci z treścią wiersza.
Był sobie Jan, co ćwiczyć wciąż chciał.
Podskoki w prawo, podskoki w lewo.
Codziennie rano wchodził na drzewo.
Skłony do przodu i skłony w bok, obrót na pięcie, do tyłu skok.
Jeździł na nartach, pływał w basenie, po górach chodził szalenie.
Zjadał surówki, sałatki wszelkie, czasem słodyczy ilości niewielkie.
Wierszyk nam teraz morał podpowie.
Gdy chcesz być silny, to dbaj o zdrowie!
W czasie ponownej recytacji jedna osoba prezentuje ćwiczenia, o których opowiada utwór a pozostałe osoby w wybranych miejscach sali ćwiczą wraz z nią.
Pająk i muchy
W tej zabawie, jedna osoba zostaje wybrana Pająkiem, stoi z boku i przygląda się pozostałym osobom (muchom) „latającym” po sali. Na okrzyk słowny „pająk idzie” muchy stają w bezruchu. Pająk w tym momencie chodzi między muchami i łapie do swojej pajęczyny te, które się poruszyły. Osoby złapane mogą odejść z zabawy i czekać na wyłonienie zwycięzcy lub dołączyć do Pająka i pomagać mu w łapaniu much.
Raz, dwa, trzy Czarodziej patrzy
Pod ścianą stoi jeden z uczestników odwrócony plecami do reszty- to Czarodziej. Pozostali stoją po drugiej stronie. Czarodziej liczy powoli i mówi: „Raz, dwa, trzy Czarodziej patrzy”, po czym szybko się odwraca. Wszyscy starają się do niego zbliżyć, ale tak aby ich nie zauważono w ruchu. Ten, kogo Czarodziej zauważy w ruchu, choćby najmniejszym, musi wrócić na start i zaczynać podchody od początku. Kto pierwszy dojdzie do Czarodzieja i dotknie go, zostaje Czarodziejem.
Berek
Dzieci rozbiegają się po sali. Jeden z uczestników - Berek - biega, starając się dogonić któregoś z uczestników zabawy i dotknąć go ręką. Dotknięty zostaje Berkiem.
Szczur
Uczestnicy stoją w kole twarzami do środka. Prowadzący zabawę stoi w środku ze skakanką w ręku (lub sznurkiem o długości ok. 2 m z przymocowanym na końcu ciężarkiem). Podczas obracania się prowadzący zatacza skakanką coraz większe koła po podłodze. Dzieci muszą podskakiwać, aby szczur ich nie dotknął. Kto nie zdąży odskoczyć przed szczurem, dostaje punkt karny i odchodzi z zabawy.
Zabawy z piłką
Parząca piłka
Dzieci stoją w luźnej gromadce po jednej stronie sali, a prowadzący po drugiej. Na znak ręką- podniesiona w górę- dzieci biegną do prowadzącego, który woła „piłka parzy” i rzuca im pod nogi piłkę, jak najniżej. Dzieci podskakują w biegu, starając się nie sparzyć. Kto się sparzy (kogo dotknie piłka) odchodzi na bok.
Piłka - świnka
Uczestnicy zabawy siedzą w kole w siadzie kucznym, w takiej odległości, żeby piłka-świnka mogła się między nimi przedostać. Jedno dziecko dostaje piłkę- świnkę. Chce się ona koniecznie wydostać z koła. Dzieci silnymi uderzeniami popychają piłkę, toczą ją po podłodze. Przegrywa ten, kto przepuści piłkę-świnkę z prawej strony (lub z lewej strony, zależy od umowy).
Zabawy z bajkami
Bajkowe kalambury
Prowadzący przygotowuje kartki z tytułami znanych bajek. Dzieli uczestników na dwie grupy. Każda grupa wybiera lidera, który odpowiada za udział członków grupy w zabawie, wskazuje kolejność osób i zapisuje punkty. Przedstawiciel danej grupy podchodzi do tablicy i otrzymuje od prowadzącego kartkę z tytułem bajki, który musi narysować lub pokazać bez użycia słów tak, aby członkowie jego grupy odgadli. Za odgadnięty poprawnie tytuł bajki grupa otrzymuje punkt .Zwycięża ta grupa, która uzyska najwięcej punktów.
Bajkowy quiz
Dzielimy uczestników na dwa zespoły. Każdy zespół otrzymuje duży arkusz papieru i przybory do pisania. W pierwszej rundzie zadaniem jednego zespołu będzie wybranie i zapisanie 5 nazw bohaterów bajkowych , do których zespół przeciwników musi odgadnąć i napisać 5 tytułów bajek, w których występują ci bohaterowie. W drugiej rundzie zespoły zamieniają się zadaniami. Za każdą prawidłową odpowiedź – właściwy i poprawnie napisany tytuł bajki- zespół otrzymuje 1 punkt. Wygrywa ten zespół, który uzyska więcej punktów.
Agata Sutkowska
Magdalena Świerczek
„BĄDŹ W RUCHU”
- Szczegóły
„BĄDŹ W RUCHU”
1. Załóż Dzienniczek aktywności fizycznej, zapisuj swoje podejmowane formy ćwiczenia i wyniki testu sprawności.
2. Przebierz się w wygodny strój sportowy.
3. Wywietrz pokój, w którym będziesz ćwiczył.
4. Ćwicz codziennie minimum 15 minut albo 30 - 40 w te dni, kiedy masz wychowanie fizyczne.
5. Wykorzystaj posiadane przybory, np. piłki, krążki, butelki z wodą, hula - hop, skakanki, rakiety do tenisa, maty i stepy.
6. Zajrzyj na YOU TUBE wykorzystaj linki, które wysłaliśmy.
7. Pamiętaj jesteś kreatywny, ale nie zapomnij, że jesteś w domu.
8. „Taniec fajna sprawa” – wg Waszej inwencji lub wykorzystaj urządzenia medialne.
9. Prowadź zdrowy tryb życia i ćwicz bezpiecznie.
nauczyciele wychowania fizyczneg
Apel
- Szczegóły
„WIOSNO, KOLOROWA WIOSNO…”
- Szczegóły
Pod takim hasłem 11 marca przebiegał kolejny GMINNY KONKURS RECYTATORSKI POEZJI JÓZEFY FRYSZTAKOWEJ, w którym uczestniczyło 38 recytatorów ze szkół z terenu Gminy Tarnów. Jury w składzie: Małgorzata Jasiak, Jolanta Wajdowicz, Andrzej Król, Ryszard Lis, Monika Michalik, Katarzyna Sikora, Maciej Aleksander przyznało następujące miejsca: KLASY I – IV I miejsce - Gabriela Gastoł, SP w Koszycach Małych II miejsce - Tomasz Stańczyk, SP w Koszycach Wielkich III miejsce - Oliwia Bołoz, SP w Koszycach Małych Wyróżnienia: Adam Florek, SP Koszyce Wielkie, Dominika Szczerba, SP Tarnowiec KLASY V – VI I miejsce - Wiktoria Patyk, SP w Koszycach Wielkich II miejsce - Milena Szczupak, SP w Zgłobicach III miejsce - Gabriela Chamera, SP w Błoniu KLASY VII – VIII I miejsce - Weronika Kuta, SP w Woli Rzędzińskiej nr 2 II miejsce - Kinga Kobylecka, SP w Woli Rzędzińskiej nr 2 III miejsce - Szymon Rybski, SP w Zbylitowskiej Górze Wyróżnienia: Emilia Duraczyńska, SP w Zgłobicach, Aleksandra Stańczyk, SP w Koszycach Wielkich Po wysłuchaniu recytatorów przewodniczący jury Andrzej Król odniósł się do interpretacji utworów, kultury słowa, doboru repertuaru i ogólnego wyrazu artystycznego. Udzielił istotnych wskazówek dotyczących techniki recytacji. Uczestnicy zostali nagrodzeni książkami, dyplomami oraz symbolicznymi pamiątkami. Konkurs przebiegał, jak zawsze, w niezwykle miłej i przyjaznej atmosferze. Wszystkim uczestnikom i opiekunom dziękujemy za ogromne zaangażowanie, poświęcenie i pełny profesjonalizm.