WĘDRUJEMY, WĘDRUJEMY...
- Szczegóły
„Cudze chwalicie – swego nie znacie”
W ramach dalszych prac nad realizacją projektu ERASMUS+ uczniowie klasy V rozpoczęli wędrówkę po „Ojczystej naszej ziemi, by ją zwiedzić wzdłuż i wszerz”, jak głoszą słowa znanej harcerskiej piosenki. Naszym klasowym samolotem podróżowaliśmy od wschodu na zachód, z południa na północ naszego kraju. Poznaliśmy bogactwa naturalne Polski, parki, faunę i florę poszczególnych rejonów Polski, historię, podania i legendy, zabytki niektórych miast, biogramy pisarzy, poetów. Zrealizowaliśmy trzy projekty: „W świecie kultury”, „Patriotyzm”, „Pamięć wciąż trwa”. Pracowaliśmy bardzo sumiennie, by obalić mit „Cudze chwalicie – swego nie znacie”. Dłuższy czas zatrzymaliśmy się nad zagadnieniami językowymi i dbałością o język ojczysty, jako wspólne dziedzictwo kulturowe. Na zakończenie projektu – wędrówki - uczniowie zredagowali reklamy zachęcające do odwiedzenia naszego kraju.
REKLAMA
----------------------------------------------------------
Chcesz się rozerwać? Chcesz przeżyć przygodę jak w bajce, gdzie tylko Ty będziesz bohaterem?
Przyjedź do Polski! Masz tam gwarantowaną dobrą zabawę. Odwiedź Gdańsk, w którym zwiedzisz Muzeum Bursztynu, Fontannę Neptuna, Bazylikę Mariacką, gdzie będziesz mógł wejść na punkt widokowy. Podczas wchodzenia zobaczysz stary dzwon i wielki mechanizm zegara, plażę na granicy z Sopotem oraz mini zoo, które jest atrakcją nie tylko dla dzieci, ale również dla starszych. Pakuj więc walizki i ruszaj w drogę! Biuro – Ewa.
----------------------------------------------------------
NIESAMOWITE WAKACJE W POLSCE
Szukasz rozrywki? Chcesz odpocząć?
Jedź do Polski! To kraj, w którym nie można się nudzić!
Są tu piękne widoki, muzea i różne ciekawe miejsca.
Można tu też zdobyć wiele szczytów!
Możesz zobaczyć niespotykane gatunki zwierząt.
Lubisz odpoczywać nad wodą?
Możesz pojechać nad jeziora lub Morze Bałtyckie!
To piękny kraj, w którym możesz
odpocząć, relaksować się oraz spędzić czas z rodziną.
Nie trać czasu!
Przyjedź już teraz!
BIURO - MILENA
----------------------------------------------------------
Zwiedzanie i Odpoczynek
Przyjedź do nas!
ZAPRASZAMY
Krynica Zdrój - lubisz łączyć przyjemne z pożytecznym? Krynica Zdrój to miejsce, w którym z łatwością połączysz wypoczynek, zwiedzanie i dbałość o zdrowie. Wśród górskiej przyrody możesz skorzystać z licznych atrakcji, takich jak coroczny Festiwal im. Jana Kiepury, podziwiać urokliwe cerkwie i kapliczki, korzystać ze stoków narciarskich, a także zaczerpnąć wód leczniczych, które bardzo dobrze wpłyną na Twoje zdrowie.
To miejsce jest stworzone do odpoczynku, spokojnych przechadzek, podziwiania publicznych szczytów - Góry Parkowej i Jaworzyny, a gościnność mieszkańców sprawi, że poczujesz się jak w domu.To idealne miejsce na odpoczynek z rodziną lub samotne wyprawy! Niesamowita bliskość natury i cisza powoduje, że ludzie chętnie tutaj wracają. ZAPRASZAMY!
Aleksandra
DOBRZE MIEĆ PRZYJACIELA”
- Szczegóły
„Czy człowiek – człowiekowi jest najbardziej potrzebny do szczęścia?”
Przyjaźń jest uczuciem najpewniejszym ze wszystkich uczuć. Gdy zawiedzie wszystko inne, gdy znajdziemy się w trudnej sytuacji, możemy liczyć na to, że przyjaciel jest na wyciągnięcie ręki. Do takich wniosków doszli uczniowie klasy IVb na lekcjach języka polskiego, realizując dział „Poznać przyjaciół”. Uczniowie skupili się na cechach prawdziwego przyjaciela i określili jego rolę w życiu.
W dzisiejszych czasach, w dobie pandemii, kontakt z drugim człowiekiem jest ogromnie utrudniony. Ale czwartaczki znalazły na to sposób – każdy uczeń ma w domu jakieś zwierzątko, za które jest w pełni odpowiedzialny. Część uczniów, realizując swoje życiowe pasje, opiekuje się nawet końmi. Króliki, kotki, pieski, papużki i wiele innych zwierzątek spełnia rolę prawdziwych przyjaciół – takich co to nigdy nie zawiodą. A oto galeria tych niezwykłych...
Ó czy U, RZ czy Ż?
- Szczegóły
O tym przekonali się 21 lutego uczniowie klasy IV b, V, VI b, celebrując Międzynarodowy Dzień Języka OJCZYSTEGO. Jak organizować konkursy ortograficzne w czasach pandemii? Uczestnicząc w nowatorskim rozwiązaniu we współpracy z serwisem Dyktanda za pośrednictwem internetu! Przystępując do udziału w konkursie, uczniowie bardzo szczegółowo powtarzali zasady pisowni polskiej. Każdy uczestnik miał 20 minut na rozwiązanie specjalnie przygotowanego tekstu. Liczyła się poprawność udzielonych odpowiedzi oraz czas – im szybciej ktoś napisze, tym lepiej. Uczniowie poznali wcześniej sposób rozwiązywania dyktand online, wypełniając kilka spośród 5 tysięcy dyktand udostępnionych w portalu internetowym. Naszymi szkolnymi Mistrzami okazali się - Oliwia Nicieja – klasa IVb, Dominika Szczerba i Szymon Ludwik – klasa V, zajmując bardzo wysokie lokaty wśród 460 uczestników biorących udział w Dyktandzie online – BRAWO!
UCZNIOWIE PRACUJĄ...
- Szczegóły
Nasi uczniowie starszych klas, zdobywając wiedzę, przebywają w domu, ale nadal nie tracą zapału i energii twórczej, uczestniczą w różnorodnych projektach i konkursach, reprezentując naszą szkołę poza jej murami. I tak ucz. klasy V – DOMINIKA SZCZERBA, redagując 2 pełne liryzmu opowiadania o dowolnej tematyce wzięła udział w XXVI OGÓLNOPOLSKIM KONKURSIE LITERACKIEJ TWÓRCZOŚCI DZIECI I MŁODZIEŻY „Liryczne Jasło” zorganizowanym przez Miejską Bibliotekę Publiczną w Jaśle oraz Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich Oddział w Jaśle dla uczniów klas 4 – 8. Trzymamy kciuki za sukces - rozstrzygnięcie konkursu w miesiącu kwietniu.
Funkcje komunikacyjne w klasie 1a
- Szczegóły
Jak wiadomo, język ma służyć komunikacji. Dzisiaj, nasi pierwszoklasiści na języku angielskim uczyli się tego, jak prosić o pomoc w języku angielskim. Na podstawie wysłuchanej historyjki stworzyli ilustrację, w formie mini komiksu. Oto część z ich prac. Brawo!
21 LUTEGO DZIEŃ JĘZYKA OJCZYSTEGO
- Szczegóły
„MÓW TAK DO BLIŹNIEGO SWEGO, JAKBYŚ CHCIAŁ SŁYSZEĆ SIEBIE SAMEGO”
/Mirosław Oczkoś/
21 lutego przypada Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, który w tym roku przebiegał pod hasłem:”Wspieranie wielojęzyczności na rzecz edukacji włączającej i integracji społecznej”.
Dzień ten został ustanowiony przez UNESCO w 1999 roku dla upamiętnienia wydarzeń w miejscowości DHAKA, obecnej stolicy Bangladeszu. W 1952 roku zginęło tam 5 studentów, którzy walczyli o nadanie językowi bengalskiemu statusu urzędowego. Pierwsze obchody tego święta w Polsce zorganizowano w 2012 roku. W tym Dniu odbywają się seminaria, spotkania naukowe, wydarzenia dotyczące roli języka w kulturze oraz w życiu codziennym.
I tak uczniowie klasy IVB, V, VIB brali udział w tygodniowym projekcie językowym: „SZTUKA MÓWIENIA bez bełkotania i faflunienia”, który rozpoczęliśmy udziałem w Dyktandzie online.
Uczniowie redagowali dyktanda ortograficzne, utrwalając w ten sposób zasady pisowni, układali ZASADY – Jak dbać o poprawność języka”, wysłuchali dwóch audycji z zakresu językoznawstwa:
– „Jak mówić, żeby nas słuchano”- wykład prof. Jerzego Bralczyka o sztuce porozumiewania się i pięknego mówienia.
– „Jak brzmi nasz język bez ą i ę”. Rada Języka Polskiego, językoznawcy i artyści namawiają, by używać polskich znaków diakrytycznych w piśmie, w e-mailach, sms-ach, komunikatorach.
Ponadto uczniowie wykonali plastyczną reklamę językową, które to zadanie cieszyło się dużym zainteresowaniem z Ich strony. Zabawy językowe, gry, rebusy, łamańce, krzyżówki, ćwiczenia wymowy i dykcji to tylko część naszego projektu. Na jego zakończenie podjęliśmy próbę dyskusji na temat: „Jaką rolę w życiu Polaków odgrywa Dzień Języka Ojczystego”.
„JAK DBAĆ O JĘZYK POLSKI”
1.Zwracajmy uwagę na poprawność i kulturę języka.
2.Czytajmy polską literaturę.
3.Wzbogacajmy słownictwo i wiedzę o naszym języku.
4.Nie zastępujmy polskich słów obcymi wyrazami.
5.Ćwiczmy wypowiedzi pisemne.
6.Zwracajmy uwagę na znaki interpunkcyjne podczas czytania tekstów.
7.Wymawiajmy poprawnie wyrazy.
8.Utrwalajmy pisownię wyrazów z trudnościami ortograficznymi.
9. Czytajmy głośno ze zrozumieniem.
10.Swobodnie wypowiadajmy swoje myśli.
Zatem, dbajmy o język ojczysty, by mówić ładnie i sprawnie! Świadomość znaczenia języka ojczystego przyczynia się do rozwijania edukacji oraz wpływa na kształtowanie społeczeństwa. Jak tu nie być dumnym z takich uczniów?
I uwaga! Jak dużo trzeba mieć szczęścia, by na swojej drodze spotykać ludzi dobrze mówiących. To wielki przywilej. Pamiętajmy.../ naucz. j. pol. L. Onak/
Gminny konkurs plastyczny
- Szczegóły
W związku z przypadającym 1 marca Narodowym Dniem Pamięci Żołnierzy Wyklętych, zachęcamy do udziału w ciekawej inicjatywie z nagrodami zorganizowanej przez Urząd Gminy Tarnów.
Dzieci z klas I do III zachęcamy do udziału w konkursie plastycznym Na tropach patriotyzmu, czyli zaprojektuj kartkę pocztową do bohatera – żołnierza wyklętego. Technika wykonania jest dowolna. Uczniowie będą wykonywali prace na zajęciach artystycznych w szkole, do 15 marca.
Prace oceni specjalna komisja, która wyłoni zwycięzców. 15 autorów najlepszych z nich otrzyma hulajnogi, wszystkie szkoły zaś, które wezmą udział w konkursie – profesjonalne zestawy plastyczne do pracy z uczniami. Do wszystkich uczestników konkursów trafią zestawy praktycznych gadżetów Gminy Tarnów.
Wszystkie informacje dotyczące pozostałych inicjatyw związanych z obchodami Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych są opublikowane na stronie Gminy Tarnów: www.gmina.tarnow.pl .
Konkurs
- Szczegóły
Spotkanie z Policjantem
- Szczegóły
Dnia 24 lutego na zaproszenie Pani Dyrektor przybył do naszej szkoły przedstawiciel Policji. Na platformie Teams odbyło się spotkanie z uczniami klas 4. Dotyczyło ono bezpieczeństwa w sieci i cyberprzemocy. Pan Policjant zwrócił uwagę jak bezpiecznie poruszać się w Internecie, co grozi poruszającym się beztrosko po sieci dzieciom, jakie są nowe niebezpieczeństwa, które czyhają w wirtualnym świecie. Na spotkaniu dzielił się swoją wiedzą na temat tego, jak bez problemów przebywać w sieci. Zwrócił uwagę, że dzieci lubią świat wirtualny, mogą godzinami przesiadywać na portalach społecznościowych, grać, czatować i surfować po nieograniczonych zasobach Internetu. Pan Policjant poradził naszym uczniom jak robić to bezpiecznie, co wolno i czego nie powinno się robić. Uczniowie muszą pamiętać, że korzystanie z Internetu to nie tylko przyjemny przywilej, ale i duża odpowiedzialność. Obecność w sieci nie jest anonimowa i wszystko, co jest w niej umieszczane łatwo jest skontrolować, a to co się w niej znalazło niełatwo jest całkowicie usunąć. Uczniowie zostali zapoznani z procedurami postępowania w sytuacji doświadczenia przemocy w Internecie. Spotkanie było interesujące i niektórzy uczniowie aktywnie w nim uczestniczyli. Mamy nadzieję, że prelekcja przyczyni się do odpowiedzialnego korzystania przez nich z Internetu.