21 marca – Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa
- Szczegóły
Co roku z okazji Święta Dnia Zespołu Downa w Polsce organizowanych jest wiele imprez. W tym roku uczniowie klasy 5 również uczcili to wyjątkowe święto. Każdy założył dwie różne skarpetki, a niektórzy na swoich dłoniach narysowali proste linie. Po co? Żeby przypominać o tym innym! Żeby nie zapomnieć, że obok nas żyją osoby na co dzień zmagające się z poczuciem odrębności i niedopasowania, że na co dzień są wyśmiewani, wytykani i unikani.
Święto biblioteki „Pasowanie na czytelnika”
- Szczegóły
Dziś jest dzień szczególny – „Pasowanie na czytelnika”, święto biblioteki, czytelników i książek. Biblioteka to zaczarowanie królestwo, bo w zebranych książkach wszystko jest możliwe. Dzięki pisarzom i książkom możemy podróżować po całym świecie, przemieszczać się w czasie, poznawać losy znanych ludzi. W piątek rano do biblioteki szkolnej zawitali uczniowie klas I A i I B wraz z nauczycielami. Wszystkich zebranych przywitała Damara Jamróg recytacją wiersza Tadeusza Kubiaka „Ja jestem książka”, następnie młodzi aktorzy z klasy II A zaprezentowali część artystyczną. Po występie pierwszoklasiści wspólnymi siłami stworzyli własną historię o księżniczce, trochę baśń, trochę kryminał, a trochę opowieść fantastyczną ;) Niemałą atrakcją były warsztaty plastyczne, dzieci samodzielnie wykonały „potworne” zakładki do książek. Miłym akcentem było wręczenie przez panią dyrektor Annę Chmurę dyplomów „Młodego czytelnika” uczniom, którzy wypożyczyli z biblioteki szkolnej i przeczytali najwięcej książek. Wyróżnienia odebrały: Julia Ciochoń z klasy I A oraz Milena Lisowska i Lena Mundała z klasy I B. Na zakończenie wszyscy uczniowie złożyli przysięgę czytelnika oraz otrzymali „prośby książki” i jabłka w życzeniami „Owocnego czytania”.
MAGIA TEATRU
- Szczegóły
W ubiegły piątek, tj. 16.03.2018r., uczniowie klas VII i VIa uczestniczyli w spektaklu teatralnym „Magia Teatru”, który został przedstawiony przez Teatr ARTENES z Wrocławia.
Bohater spektaklu, Neyo, w trakcie swojej ucieczki przed agentkami ciemnych mocy, wypadł z Matrixa (rzeczywistości filmowej) na scenę. Przejście między światami i kontakt z deskami sceny był twardy i bolesny, co wywołało zdziwienie uciekiniera. Sytuację starał się mu wyjaśnić Morfeusz – przewodnik, tłumacząc, ze właśnie trafił do realnego świata, z którego też przecież w jakimś sensie pochodzi. Film bowiem wywodzi się w linii prostej z teatru. Aby pomóc bohaterowi to zrozumieć, Morfeusz przeprowadził go (a z nim widza) przez świat teatru, prezentując mu jego charakterystyczne cechy, w tym również nazewnictwo i przeróżne ciekawostki (zwyczaje, przesądy, łamanki językowe).
Uczniowie zostali zapoznani ze słownictwem i podstawowymi pojęciami związanymi z teatrem, np. czym różni się scena od estrady. Przygodowa forma prowadzenia akcji oraz zaangażowanie widowni w przebieg intrygi gwarantowało odbiór bardziej przystępny. Dzięki wykorzystaniu współczesnych odniesień, czytelnych nawet dla odbiorcy nie mającego szerszego kontaktu z teatrem, treść przedstawienia była jasna i zrozumiała. Wykorzystanie szeregu technicznych efektów multimedialnych wpłynęło na efektywność oraz większe zainteresowanie widza. Uczniowie z łatwością odgadywali nawiązania do tekstów dramatycznych, np.: Romea i Julii, Zemsty.
Ogólnopolski Konkurs przyrodniczy "Świetlik"
- Szczegóły
Od roku 2012 organizatorem Konkursu jest Fundacja Akademia Młodych Odkrywców.
Konkurs Świetlik powstał w 2007 roku z inicjatywy dr Dagmary Sokołowskiej, pracownika Uniwersytetu Jagiellońskiego. Głównym celem Konkursu jest rozpowszechnianie nauk przyrodniczych jako ciekawego, fascynującego źródła wiedzy o świecie, dostępnego dla każdego. Konkurs skierowany jest do dzieci z najmłodszych klas, ponieważ to w tym czasie procesu kształcenia rozwijają się najważniejsze predyspozycje, zainteresowania i talenty. Nowatorska formuła, polegająca na przeprowadzeniu doświadczeń, wskazuje na kilka ważnych elementów: uświadamia, że wszystko, co dzieje się w naturze, ale też w domu, szkole, w środowisku najbliższym każdemu dziecku, da się wyjaśnić w sposób naukowy. Dlatego też każdy może mieć swój wkład w rozwój świata. Ponadto, doświadczenia przeprowadzane w warunkach domowych pozwalają na ciekawe, kreatywne spędzenie czasu w gronie rodziny. Uczą dyscypliny, cierpliwości i odpowiedzialności. Formuła testu również nastawiona jest na pokazanie dzieciom, że oprócz wiedzy teoretycznej, niezwykle istotna jest umiejętność logicznego rozumowania, przeprowadzania wywodów, które są charakterystyczne dla świata nauki. Podczas warsztatów dzieci mogą poznać nie tylko ciekawe doświadczenia, ale też zobaczyć, na czym polega praca naukowca, czym się charakteryzuje to trudne, ale bogate życie. Pracujący w Fundacji naukowcy to fizycy, którzy swoje życie poświęcają rozwojowi świata. Uczestniczą w konferencjach, podróżują po całym świecie w poszukiwaniu możliwości optymalizacji nauczania. Tworzenie doświadczeń i testów do Konkursu to dla nich po prostu wielka przyjemność.
69 uczniów naszej szkoły 13 marca 2018r zdecydowało spróbować swoich sił w zakresie przyrody, matematyki, astronomii, chemii i fizyki. Konkurs ten przebiegł prawidłowo, a uczniowie z niecierpliwością czekają na wyniki, które pojawią się 15 maja.
Trzymamy kciuki.
Pamięć o niezłomnych
- Szczegóły
W V edycji Małopolskiego Konkursu Historycznego uczestnicy po raz kolejny podjęli wyzwanie, aby podążać „Śladami niezłomnych Witolda Pileckiego i Augusta Emila Fieldorfa „Nila””. Etap szkolny konkursu odbył się 29 stycznia. Uczniowie z naszej szkoły musieli wykazać się znajomością struktur Polskiego Państwa Podziemnego oraz antykomunistycznego oporu po 1945 roku i przede wszystkim dobrą znajomością biografii Witolda Pileckiego i Augusta Emila Fieldorfa „Nila”.
Do etapu wojewódzkiego konkursu zakwalifikowało się dwoje uczniów: Gabriela Mrzygłód i Hubert Skorupa z klasy 7a. W piątek 16 marca odbyło się podsumowanie konkursu wojewódzkiego w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej im. rotmistrza Witolda Pileckiego w Oświęcimiu. W audytorium im. Kazimierza Piechowskiego w Collegium sub Horologio pięćdziesięcioro uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych zmagało się z testem wiedzy, a następnie z ustnymi odpowiedziami na zadawane przez komisję pytania. Laureatów wyłoniono na zasadzie teleturnieju „1 z 10”. W swojej kategorii wiekowej Hubert Skorupa zajął 8 miejsce!!! Wykazał się ogromną wiedzą i umiejętnościami, podobnie jak jego koleżanka Gabriela.
Pomiędzy częścią pisemną i ustną Konkursu została zaplanowana część edukacyjna w Państwowym Muzeum Auschwitz-Birkenau. Uczestniczyliśmy w pokazie filmu „Nieobojętni” autorstwa pana Marka Zająca historyka, sekretarza Międzynarodowej Rady Oświęcimskiej i Przewodniczącego Rady Fundacji Auschwitz-Birkenau. Fabularyzowany dokument przeniósł nas w czasie do wydarzeń z lat 1940 - 1945 na terenie KL Auschwitz. Po filmie odbyło się ciekawe spotkanie z rodziną Piskorek, którzy od pokoleń prowadzą piekarnię. W czasie wojny pomagali więźniom obozu i współpracowali z lokalnym ruchem oporu. Wizytę na terenie Muzeum zakończyło zapalenie zniczy pod Ścianą Śmierci.
Nasi finaliści na pewno udzielą zainteresowanym uczniom odpowiedzi na pytanie „Dlaczego warto wziąć udział w konkursie historycznym?" Towarzyszyły im dreszcze emocji i wysoki poziom adrenaliny, skonfrontowali poziom wiedzy z innym uczestnikami i doświadczyli miejsca, w którym znalazł się z wyboru jeden z niezłomnych rotmistrz Witold Pilecki. Historia lubi się powtarzać tak jak tematyka konkursów. Zachęcam zatem do przygody z historią.
Agnieszka Woźniak
Ogólnopolski Konkurs Recytatorski poezji i prozy łagrowej
- Szczegóły
POWIAŁO, DMUCHNĘŁO I ZNOWU CICHO...
12 marca Wiktoria Zardzielewicz – kl.VI b, Kinga Klimczak – kl.II A, Karol Szczerba – kl.II B reprezentowali naszą szkołę w IV Ogólnopolskim Konkursie Recytatorskim: ”W kręgu poezji i prozy łagrowej więźniarek obozu KL Ravensbruck” w Centrum Edukacyjnym IPN „Przystanek Historia” w Krakowie. To niezwykłe wydarzenie dla naszych uczniów, którzy profesjonalnie przygotowali do recytacji wiersze i fragmenty prozy na bazie wspomnień więźniarek KL Ravensbruck. Jury zachwyciła szczególna interpretacja utworów i zgłębienie tematu, które uczniowie wykazali, udzielając odpowiedzi na zadawane pytania. Za swój występ zostali nagrodzeni licznymi książkami, filmami, reprodukcjami dzieł malarskich.
Podstawę do ogłoszenia konkursu stanowi Uchwała Senatu Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 30 marca 2011r. w sprawie ustanowienia kwietnia miesiącem pamięci o ofiarach niemieckiego nazistowskiego Obozu Koncentracyjnego KL Ravensbruck. W czasie II wojny światowej w KL Ravensbruck osadzono 132 tysiące kobiet i dzieci, z których zginęły blisko 92 tysiące. Liczbę Polek szacuje się na około 40 tysięcy. Młode POKOLENIE coraz mniej wie o tych strasznych czasach. Powinnością naszą jest upamiętnienie ofiar, znanych i nieznanych, i zapewnienie należnego im miejsca w historii, podkreślając ich patriotyzm, bohaterską walkę o zachowanie człowieczeństwa w skrajnie trudnych warunkach. Udział naszych uczniów w konkursie to oddanie hołdu ofiarom zamęczonym w niemieckim, nazistowskim KL Ravensbruck oraz ocalałym, byłym więźniarkom obozu – Świadkom Historii. Uczniowie mieli okazję obejrzeć wystawę: ”Dzielne Kobiety”, która przybliża warunki pobytu i niewolniczej pracy Polek wywiezionych z okupowanej przez Niemców Polski do obozu koncentracyjnego Ravensbruck na terenie III Rzeszy Niemieckiej. Autorem wystawy jest potomek byłej więźniarki - Arkadiusz Szlachetko, po wystawie oprowadza córka byłej więźniarki – prof. Elżbieta Kuta. Niewątpliwie wyjazd do Krakowa poszerzył naszą wiedzę. Ze swej strony dziękuję moim uczniom za zrozumienie tematu i okazanie ogromnej dojrzałości podczas przygotowań do konkursu. Jak mówi Maria Lorens, pomysłodawczyni konkursu oraz córka byłej więźniarki KL Ravensbruck - „Jeśli echo ICH głosów zamilknie, zginiemy”.
/ naucz. j. pol. L.Onak/
„Czy powiat tarnowski jest regionem atrakcyjnym turystycznie?”
- Szczegóły
Podobnie jak w latach poprzednich, uczniowie klas drugich również w tym roku szkolnym realizują projekty edukacyjne. W miesiącu wrześniu zostały przedstawione przez nauczycieli propozycje tematów projektowych. Grupa licząca 12 uczniów wybrała temat zaproponowany przez nauczycieli przedmiotów przyrodniczych:
„Czy powiat tarnowski jest regionem atrakcyjnym turystycznie?”
W ramach realizacji projektu w miesiącu październiku uczniowie odbyli wycieczkę po powiecie tarnowskim. Wcześniej zostali podzieleni na pary, których zadaniem było przygotowanie informacji o atrakcjach turystycznych okolic Tarnowa. Uczniowie odwiedzili sześć miejsc powiatu tarnowskiego. Dnia 14 marca 2018 roku w obecności Dyrekcji Szkoły, wychowawców oraz uczniów klas drugich odbyło się podsumowanie kilkumiesięcznej pracy grupy projektowej. Przedstawiono prezentację multimedialną przygotowaną na podstawie materiału zgromadzonego w czasie wycieczki. Każda para uczniów przygotowała materiał ilustracyjny oraz komentarz o poszczególnych miejscach. Na przygotowanej w szkole okolicznościowej wystawie można przez kilka dni o nich poczytać.
Dzień św. Patryka
- Szczegóły
"Dzień świętego Patryka, obchodzony 17 marca, nie jest jedynie świętem narodowym Irlandii, ale również jednym z najchętniej obchodzonych świąt na świecie. Organizowane są parady, imprezy, koncerty na cześć patrona Zielonej Wyspy. A kim był św. Patryk? Dlaczego koniczyna? Tego próbowali dowiedzieć się uczniowie klas czwartych i piątej, przygotowując projekty na temat jego życia i symboliki święta."
Wyobraźnia bez granic
- Szczegóły
Uczniowie klasy VIa, zainspirowani wierszem Herberta „Pudełko zwane wyobraźnią”, postanowili wykonać własne pudełka na marzenia. Wyobraźnia i pomysłowość uczniów zasługują na uznanie. Wykonane pudełka można obejrzeć na wystawie klasowej.