Spacerowym krokiem po grodzie Spytka
- Szczegóły
Ciekawą formę spaceru po tarnowskiej starówce zaproponowała uczniom klas siódmych z Tarnowca pani przewodnik. Spacer ten odbył się w poniedziałek, dnia 16.04.2018 r. Zostali podzieleni na grupy, które otrzymały specjalny zadaniownik do wykonywania różnych rebusów i ćwiczeń. Początek trasy to Ratusz i kamienice przy Rynku, gdzie skrzętnie przeliczyliśmy maszkarony, sterczyny i arkady. W Katedrze zachwyciliśmy się renesansowym Pomnikiem Nagrobnym Hetmana Jana Tarnowskiego i jego syna Krzysztofa oraz Pomnikiem Barbary z Tęczyńskich Tarnowskiej. Mogliśmy podziwiać barokowy Pomnik Nagrobny Rodziny Ostrogskich, pomnik Barbary z Rożnowa, matki hetmana, Pomnik Trzech Janów. Urokliwym zaułkiem obok Domu Mikołajowskich udaliśmy się następnie na Skwer Starej Synagogi, słuchając opowieści o historii i kulturze Żydów w Tarnowie. Bramą Pilźnieńską przeszliśmy pod pomnik gen. Józefa Bema - bohatera trzech narodów. Zmierzając pod pomnik Jana Szczepanika, polskiego Edisona, prekursora fotografii barwnej i kamizelki kuloodpornej, spotkaliśmy postać Romana Brandsztetera. Odpoczywaliśmy na Ławeczce Poetów w towarzystwie Agnieszki Osieckiej, Zbigniewa Herberta i Jana Brzechwy oraz na Przystanku Tramwajowym. Interesującym wydarzeniem w czasie zwiedzania Starego Miasta były prace budowlane w rejonie murów miejskich i odsłonięcie Bastei. Trasę zakończyliśmy pod Pomnikiem króla Władysława Łokietka. Tu nastąpiło podsumowanie aktywnego zwiedzania tarnowskiego grodu. Uczniowie z zebranych informacji odszyfrowali hasło. Lecz nie zdradzimy rozwiązania….. Zachęcamy inne klasy z naszej szkoły do spacerowania po Tarnowie i uzyskania plakietki „ Odkrywca tajemnic Tarnowa”.
Uczniowie klasy 7a i 7b, Regina Niedźwiecka i Agnieszka Woźniak
„GÓRA GROSZA”
- Szczegóły
Najlepsze co możemy dać dziecku to rodzina, w której może czuć się bezpiecznie, rozwijać się, nawiązywać przyjaźnie. Niestety, nie wszyscy mają takie szczęście. 70 tysięcy dzieci przebywających w opiece zastępczej czeka na taką rodzinę. Nasi uczniowie chcąc wesprzeć dzieci będące w trudnej sytuacji, z dużym zaangażowaniem wzięli udział w akcji „Góra Grosza”. Wiedzieli bowiem, że oddając symboliczny, chociażby jeden grosz, mogą pomóc dzieciom wychowującym się poza własną rodziną. Udało nam się zebrać 482,89 zł.
Za dobroć serca składamy wszystkim serdeczne podziękowania.
PAMIĘĆ O NICH NIE MOŻE ZAGINĄĆ...
- Szczegóły
„ Jeżeli echo ich głosów zamilknie – zginiemy”.
Dla upamiętnienia męczeństwa ofiar – kobiet i dzieci, Senat Rzeczpospolitej Polskiej ogłosił
kwiecień miesiącem pamięci o ofiarach niemieckiego obozu koncentracyjnego w Ravensbruck. W związku z tym, w ostatnich dniach w ramach cyklu „Lekcja języka polskiego – INACZEJ” uczniowie klasy II A i II B gimnazjum zgłębiali wiedzę na temat wojennego dramatu. Z ogromnym przejęciem obejrzeliśmy wstrząsający dokument: ”Króliki z Ravensbruck.” Pamięć o bohaterskich kobietach, ich niezłomnych postawach, wartościach, dla których wiele z nich poświęciło swoje życie, musi przetrwać i być przekazywana kolejnym pokoleniom. Zapoznaliśmy się także z pracą literacką prof. Elżbiety Kuty: „Dwie siostry tarnowianki – Jadwiga i Barbara – dwie historie splecione dramatem wojennych przeżyć”. To historia kobiet, które swoją młodość spędziły w obozie w Ravensbruck. Kinga Klimczak i Karol Szczerba, którzy reprezentowali naszą szkołę na konkursie „W kręgu poezji łagrowej więźniarek KL Ravensbruck” w Krakowie, recytowali fragmenty prozy więziennej oraz wiersze z tomiku „Ravensbruck – wiersze obozowe”. Cel nadrzędny spotkań to krzewienie wiedzy o Ravensbruck, ukazanie młodemu pokoleniu wartości, którymi się kierowały więźniarki, które pozwoliły im nie tylko godnie przetrwać, ale pomagać bliźnim i brać udział w ruchu oporu, a także rozwijać swą osobowość w niezwykle trudnych warunkach życia obozowego.
Zgłębiając tematykę wojenną, obejrzeliśmy również wzruszający spektakl „INKA 1946” o heroizmie i poświęceniu młodej dziewczyny, która za marzenia o niepodległej Polsce zapłaciła najwyższą cenę...Na zakończenie naszych rozważań zorganizowaliśmy panel dyskusyjny: ”Czy jestem młodym patriotą?”.
Przy tej okazji warto pamiętać o przywoływanych tak często słowach amerykańskiego filozofa i pisarza Georgea Santayany: „Ci, którzy nie pamiętają przeszłości, skazani są na jej powtarzanie.”
/ naucz. j. pol. - L.Onak /
The Big Challenge
- Szczegóły
Dnia 11 kwietnia 2018 r. w naszej szkole odbyła się kolejna edycja europejskiego konkursu języka angielskiego 'The Big Challenge'. Jest to internetowy konkurs, w którym uczniowie mogli sprawdzić swój poziom językowy, a także przećwiczyć zdobytą wiedzę i umiejętności. 'The Big Challenge' cieszy się dużą popularnością ze względu na swoją atrakcyjną formę. Część testu polega na odsłuchaniu pytań w języku angielskim i udzieleniu odpowiedzi poprzez wybór odpowiednich słów na ekranie. Przygotowując się do konkursu uczniowie mogli korzystać ze specjalnej strefy treningowej online, w której znalazły się takie gry językowe takie jak: Big Quiz, Verb Ace, Yes/No Game.
Wyniki tegorocznego konkursu zostaną ogłoszone 22 maja 2018. Czekamy na nie z niecierpliwością.
„MELANŻ HURAGANÓW I BURZ”
- Szczegóły
13 kwietnia, piątek, okazał się dniem szczęśliwym dla naszego ucznia kl.VI b – Macieja Sondeja, który zajął I miejsce w kategorii szkoły podstawowe w DYKTANDZIE ORTOGRAFICZNYM .
Informowaliśmy o tym konkursie już wcześniej. Zdobyte „Złote pióro” jest autentycznym symbolem zwycięstwa. Należy stwierdzić, iż dyktanda profesorów z UJ do łatwych nie należą. Splot różnorodnych trudności ortograficznych zmusza do intensywnego myślenia. Sama znajomość zasad nie wystarcza. Trzeba też posiadać niebywałą intuicję ortograficzną, gdyż większość to – wyjątki w pisowni.
Gratuluję Maćku! Jako nauczycielka jestem dumna z tak zdolnego, pracowitego ucznia i tak ogromnego sukcesu.
/ naucz. j.pol – L.Onak/
NIECH PAMIĘĆ TRWA...
- Szczegóły
Szanowna Pani Józefo...
W dziesiątą rocznicę śmierci po raz kolejny wspominamy Pani wybitną osobę. Choć już brak wśród nas drobnej, pochylonej postaci, zawsze pozostanie Pani w naszych sercach. Piszę ten list, by podziękować za odmianę mojego punktu widzenia poezji. To ona stała się początkiem rozmyślań nad przemijaniem, a to właśnie przemijanie Panią dotknęło tak boleśnie i niespodziewanie. Wiersze są przepiękne: „Czarne tulipany”, ”Ballada o Matce”, „TY i JA”, „Twój mały świat”, „Ziemia – TWOJA MIŁOŚĆ”.... Zmieniły i poruszyły serca wielu ludzi. Ta poezja wyrosła z rozpaczy.
Każdy z nas zna Panią jako lokalną POETKĘ, lecz czy lokalna znaczy mniej znana? Oczywiście, że nie! Świadczy o tym fakt umieszczenia Pani na liście członków Związku Literatów Polskich. Dziękuję za wzbogacenie naszej kultury, wiedzy o regionie oraz nas samych. Tragiczne przeżycia i zdarzenia stanowiły przełom w Pani życiu, i pozwoliły na utożsamianie się Pani z matkami po stracie dziecka, z rodakami, mieszkańcami Tarnowa i Tarnowca, mieszkańcami mojej „MAŁEJ OJCZYZNY.” Pokazała mi Pani, jako Poetka, jak ubogacać może poezja, jak wielkie wywołuje emocje...Zrozumiałam, że poezja to przekaz płynący z głębi. Utożsamiam się z Pani wierszami, znajduję w nich moje odbicie, życiowe sytuacje. Ubogaciła Pani młodzież, dorosłych i dzieci swoją niezwykłą filozofią życiową.
Mimo, że była Pani zwykłym człowiekiem, który kiedyś był nauczycielem, matką, żoną, zwyczajną sąsiadką, która prosiła o pomoc przy odkręcaniu przetworów, pozostawiła Pani po sobie coś więcej niż tylko GRÓB.
Pamięć o Pani przetrwa wiele lat. MY, jako młode pokolenie, będziemy o to dbać! Śmierć takiej Poetki stanowi wielką stratę, jednak nie oznacza to, że znika Pani na zawsze z lokalnego życia. Uwielbiam poezję, którą Pani stworzyła, a PAMIĘĆ o takiej osobie zostanie z nami na ZAWSZE...
„Bo te wiersze są takie zwyczajne
i zaduma na wskroś je przenika.
Jak te ptaki na drogach rozstajnych,
nim zapadną – w serce czytelnika...
Z wyrazami szacunku
Agata – uczennica kl. II B gim.
W dniu dzisiejszym, 13 kwietnia, młodzież złożyła kwiaty i zapaliła znicze na grobie JÓZEFY FRYSZTAKOWEJ. Została również odprawiona msza święta w kościele w Tarnowcu w 10 rocznicę śmierci POETKI. NIECH PAMIĘĆ TRWA...
Lekcja z Wójtem
- Szczegóły
Kwiecień jest Miesiącem Pamięci Narodowej. Szkoła w Tarnowcu w sposób szczególny podkreśla ten fakt, co roku podejmując szereg działań, które nie pozwalają zapomnieć o wydarzeniach z historii Polski i małej Ojczyzny.
11 kwietnia 2018 r. w role nauczycieli historii wcielili się, niestety na krótko Wójt Gminy Tarnów pan Grzegorz Kozioł i pan Adam Ryba dyrektor Centrum Obsługi Szkół i Przedszkoli Gminy Tarnów. Tematem spotkania był „Zagłada Żydów, czyli Holocaust”. Ten niełatwy temat pan Wójt rozpoczął od przybliżenia wielowiekowej historii, tradycji i zwyczajów Żydów polskich. Nawiązał do miejsc związanych z ludnością żydowską w Tarnowie i na terenie Gminy Tarnów. Przybliżył sylwetki znanych pisarzy, poetów, sportowców pochodzenia żydowskiego, postacie: Janusza Korczaka i Ireny Sendlerowej. Opowieść o eksterminacji Żydów w Europie została zilustrowana fragmentami filmów: „Pianista”, „Lista Schindlera” oraz prezentacją zdjęć. Nastrój zadumy i powagi podkreślała bardzo wymowna dekoracja sali gimnastycznej. Pan Wójt zachęcił młodzież do poznawania zagadnień związanych z wydarzeniami z okresu II wojny światowej, a przede wszystkim do chwili refleksji, stawiania pytań i poszukiwanie odpowiedzi.
O tym, że młodzież ze Szkoły Podstawowej w Tarnowcu dostrzega potrzebę poznawania przeszłości dla rozumienia procesów zachodzących we współczesności, mogą świadczyć podjęte przez uczniów działania:
- Przygotowanie wystawy „Katyń - Pamiętamy. 78 Rocznica Zbrodni Katyńskiej”;
- Przygotowanie Tablicy Pamięci Ofiar Katastrofy Smoleńskiej;
- Lekcje historii: „Miejsca Pamięci w Tarnowie i Regionie Tarnowskim”- połączone z oddaniem hołdu poległym przez symboliczne zapalenie zniczy;
- Lekcje języka polskiego i historii: związane z prezentacją wierszy o tematyce patriotycznej, prozy łagrowej, fragmentów wspomnień byłych więźniów, naocznych świadków wydarzeń z okresu II wojny światowej, prezentacją filmów: „Auschwitz-droga do Piekła”, „Blaszany bębenek”, „Chłopiec w pasiastej piżamie”, „Katyń”, „Zbrodnia wołyńska” i wielu innych;
- Udział w konkursach: „Pamięć o Niezłomnych - Śladami rotmistrza Witolda Pileckiego i Augusta Emila Fieldorfa „Nila”, „Rozwinąć skrzydła - Pamiętając o Przeszłości;
- Realizacja zadań „Szkoła Młodych Patriotów” w VIII edycji konkursu;
- Wykonanie klombu z żółtymi żonkilami na terenie szkoły - symbolu pamięci, nadziei, zwycięstwa miłości nad śmiercią.
Pamięć wśród uczniów wciąż trwa. Młodzież Pamięta! I jest to niewątpliwie zasługa Rodziców, Nauczycieli i całego środowiska lokalnego, którego reprezentantami byli nasi goście: pan Grzegorz Kozioł i pan Adam Ryba. Dziękujemy.
/naucz. historii A. Woźniak/
JAK TO NAPISAĆ!
- Szczegóły
W ubiegłym tygodniu w naszej szkole odbyły się szkolne eliminacje konkursu ortograficznego, który przeprowadzono w dwóch kategoriach: szkoła podstawowa, gimnazjum. Ogromnie cieszy fakt, iż spora grupa uczniów zechciała zmierzyć się z trudną sztuką pisania w języku polskim.
I tak: Karol Szczerba – klasa II B gimnazjum, Jola Żmuda i Maciej Sondej – klasa VI b będą reprezentować naszą szkołę 13 kwietnia w XIX DYKTANDZIE ORTOGRAFICZNYM „O ZŁOTE PIÓRO”, które organizuje Zespół Szkół Ekonomiczno – Ogrodniczych w Tarnowie. Autorem tekstu dyktanda jest prof. Mirosława Mycawka – językoznawca z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jury konkursowemu tradycyjnie będzie przewodniczył prof. dr hab. Bogusław Dunaj. Zapewne tekst dyktanda znów nas zadziwi ilością ortograficznych pułapek, ale tym większa będzie satysfakcja z odniesionego sukcesu. Głównym tematem przewodnim ogólnopolskiego dyktanda jest setna rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości. Trzymamy kciuki za naszą koleżankę i kolegów. Połamania pióra!
„PAMIĘĆ TRWA...” W KRĘGU POEZJI PATRIOTYCZNEJ
- Szczegóły
Przychodzą w życiu takie chwile, kiedy należy się zatrzymać i oddać cześć tym, którzy polegli za OJCZYZNĘ. Zadumać się nad losem naszego kraju. Miesiąc kwiecień jest tym momentem, bowiem to MIESIĄC PAMIĘCI NARODOWEJ.
„JESZCZE POLSKA NIE ZGINĘŁA, KIEDY MY ŻYJEMY...”- początek hymnu narodowego trafnie opisuje relacje między Polakami. Wobec niepokojów i wojen zawsze trwali ONI w jedności i kochali swoją OJCZYZNĘ. Byli patriotami. Sądzę, że patriotyzm jest nie tyle miłością do Ojczyzny, co samym szacunkiem do Niej i oddawaniem hołdu tym, którzy wywalczyli dla nas tę wolność. To pamięć o tych, którzy polegli w walce. 9 kwietnia uczniowie klasy VIb zamiast typowej lekcji języka polskiego przygotowali „Poranek literacki”, na który składały się wiersze patriotyczne. Każdy z uczniów przygotował swoją propozycję. To były utwory, które swą tematyką dotykały praktycznie każdego wydarzenia historycznego. Nasza koleżanka Ola Dyk zaprezentowała wiązankę utworów muzycznych. Przy tej okazji wywiązała się też dyskusja na temat naszej nastoletniej POLSKOŚCI. Wykazaliśmy się szacunkiem, dojrzałą postawą i zachowaniem, dumą ze swej narodowości. Polska ma fascynującą i bogatą historię. Pomimo wielu wojen i zniszczeń, powstała na nowo. Dzisiaj niezwykle szybko się rozwija. Kocham moją Ojczyznę i w razie zagrożenia stanę w JEJ obronie.
/ Maciek Sondej kl.VI b /