KALIGRAFIA – SZTUKA DLA CIERPLIWYCH
- Szczegóły
18 stycznia w naszej szkole odbył się IV Szkolny Konkurs Kaligraficzny, który propaguje wśród dzieci i młodzieży umiejętność kształtnego pisania z wykorzystaniem pióra, utrwalenie właściwych nawyków manualnych związanych z umiejętnością pisania: kierunku kreślenia liter, ich kształtu, proporcji, upowszechnienie wiedzy dotyczącej kaligrafii polskiej i europejskiej.
Zadanie uczniów polegało na odwzorowaniu tekstu poetyckiego – wiersza J. Frysztakowej - „Kulig” młodsza grupa wiekowa – klasy 4 – 6 oraz „Wigilia” - starsza grupa wiekowa – klasy 7 – 8. Dopuszczało się odwzorowanie tekstu w dowolnym kroju pisma nowożytnego. W konkursie wzięło udział 32 uczniów. Cieszy się on wśród uczniów coraz większym zainteresowaniem.
Jury składające się z uczniów i nauczycieli wybrało następujących laureatów:
klasy 4 – 6
1.miejsce – Oliwia Passek,
2.miejsce – Julia Budzik,
3.miejsce – Lena Mundała,
wyróżnienie – Barbara Skowron.
Klasy 7 – 8
1.miejsce – Natalia Krok,
2.miejsce – Monika Tyrka,
3.miejsce – Katarzyna Jabłońska.
Uczennice otrzymały pamiątkowe dyplomy i nagrody.
Należy wspomnieć, że konkurs poprzedziły warsztaty kaligraficzne, w których uczestniczyli uczniowie klas 4 – 8. Kurs rozpoczął się od ćwiczeń kaligraficznych zaczerpniętych z profesjonalnych podręczników Grzegorza Barasińskiego – twórcy Polskiego Towarzystwa Kaligraficznego, znanego krakowskiego skryby. Kurs dla miłośników pięknego pisania także spotkał się z ogromnym zainteresowaniem.
Nasz wspólny sukces
- Szczegóły
Z radością informujemy, że dzięki pięknej inicjatywie pani Elżbiety Kurek i ogromnemu zaangażowaniu Rodziców oraz włączeniu się w akcję całej naszej społeczności szkolnej, udało się wesprzeć Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy kwotą 2653,21 zł.
Dziękujemy bardzo!
ZABAWA W TEATR...
- Szczegóły
Jedną z form pracy, jaką proponuje uczniom szkoła, to zajęcia rozwijające. I tak uczniowie klasy 6 b i 7 korzystają z tej oferty, bawiąc się w tym roku w teatr. Praca odbywa się systematycznie w formie zajęć pozalekcyjnych, co stanowi dodatkową propozycję na atrakcyjne spędzanie wolnego czasu. Wszyscy uczniowie bardzo angażują się w zajęcia koła teatralnego „ISKRA” - przygotowują się do podejmowania różnorodnych ról i działań, rozwijają świat uczuć, w tym empatii, pogłębiają przeżycie i zrozumienie dzieła literackiego i teatralnego. Pracę rozpoczęliśmy od praktycznego warsztatu teatralnego – cyklu profesjonalnych zajęć z animatorem teatralnym – Panią Małgorzatą Jasiak, która skupiła się na konkretnej grze aktorskiej, budowaniu postaci teatralnej. Samodzielnie wykonaliśmy dekorację, kostiumy i rekwizyty oraz przygotowaliśmy choreografię do przedstawienia „Słoneczko i Różyczka”. Praca stanowiła niezwykłą zabawę i źródło przyjemności, a spektakl przedstawiliśmy uczniom klas 1 – 8 . Cieszymy się, że nasze przedstawienie spotkało się z tak ogromnym uznaniem koleżanek i kolegów.
Z okazji 14. edycji Festiwalu Mała Talia dla dzieci, tarnowski teatr ogłosił konkurs plastyczny, w którym wzięli udział uczniowie klasy 7. Od wielu lat współpracujemy systematycznie z Tarnowskim Teatrem im. L. Solskiego, korzystając z oferty teatralnej, zajęć teatralnych, warsztatów. „Teatr to...?” To pytanie skierowane do uczniów, jakie mają skojarzenia, jakie ma znaczenie teatr w ich życiu, czy kształtowaniu postaw. I tak Aleksandra Stolarczyk – zdobyła w tym konkursie wyróżnienie oraz atrakcyjne nagrody wraz z karnetem na spektakle teatralne.
„MALEŃKA PRZYSZŁA MIŁOŚĆ...” - Wieczór Kolęd
- Szczegóły
„MALEŃKA PRZYSZŁA MIŁOŚĆ...”
25 stycznia odbył się wieczór kolęd i pastorałek dla uczniów, rodziców i mieszkańców naszej miejscowości. Szczególną grupę słuchaczy w tym dniu stanowili dziadkowie i babcie, którzy świętowali w szkole swój dzień na spotkaniach z wnukami.
Utwory zostały wykonane przez szkolny zespół „Remedium”. Cudowne kolędy wniosły do spotkania wiele uroku, radości i wspaniałego nastoju świątecznego.
Powagi i zadumy temu wieczorowi nadała recytacja utworów powstałych na zajęciach rozwijających kompetencje literackie na języku polskim w klasie 8b. Uczniowie – autorzy wierszy- wyrażali w nich swoje refleksje, przemyślenia na temat życia, sensu miłości, cierpienia, zwykłego ludzkiego bólu, zastanawiali się nad istotą rodziny i szeroko pojętego znaczenia wartości w życiu ludzkim. Uwagę zwracała niezwykła dojrzałość i otwartość naszych nastolatków. W połączeniu z kolędami i pastorałkami wiersze stworzyły niepowtarzalny klimat ciepła, wzruszeń i zadumy.
Spotkanie było cudownym przeżyciem i upłynęło w bardzo miłej, rodzinnej atmosferze.
Z Trzaskiem do Chin
- Szczegóły
25 stycznia gościliśmy w szkole pana Ryszarda Stabacha z grupy trzask.pl, który zabrał nas w kolejną niezwykłą podróż. Tym razem udaliśmy się do Państwa Środka, jak Chińczycy od wieków nazywają swój kraj. To jedno z największych a zarazem najludniejsze państwo na świecie, zamieszkane przez 56 grup etnicznych. Cywilizacja chińska trwa nieprzerwanie od 5000 lat i wciąż się rozwija. Zawdzięczamy jej między innymi globus, liczydło, drabinę, papier, druk, jedwab, szachy, domino oraz wiele innych wynalazków z zakresu rolnictwa, astronomii, matematyki, medycyny, architektury, militariów oraz techniki.
Pan Ryszard pokazał nam jak fascynująca może być sama podróż do Chin, jeżeli odbywa się ją drogą lądową przez Ukrainę, Rosję i Mongolię. Dzięki tej niezwykłej lekcji geografii poznaliśmy:
- tajniki budowy Wielkiego Muru, który jak się okazuje nie jest jedną całością, powstawał na przestrzeni dwóch tysiącleci i łącznie miał długość ponad 8 tys. km,
- historię Purpurowego Zakazanego Miasta, czyli wznoszącego się w centrum Pekinu dawnego pałacu cesarskiego z I połowy XV w., który zajmuje powierzchnię 32 hektarów i przez 500 lat był całkowicie niedostępny dla wszystkich (poza rodziną cesarską) pod groźbą kary śmierci,
- życie i zwyczaje pand wielkich oraz działalność Instytutu Pandy Wielkiej,
- przeznaczenie ogromnej Tamy Trzech Przełomów, która prócz tego, że jest największą hydroelektrownią na świecie, reguluje żeglugę i znacząco ogranicza powodzie wywołane wylewami rzeki Jangcy,
- niesamowitą Terakotową Armię, stworzoną w III w. p.n.e., a odkrytą przez przypadek na polu uprawnym 49 lat temu; szacuje się, że w trzech dołach było ponad 8000 uzbrojonych żołnierzy, 130 rydwanów z 520 końmi oraz 150 kawalerii konnej; armia miała strzec cesarza i pomóc mu uzyskać władzę w życiu pozagrobowym,
- Hongkong – jeden z największych portów na świecie i miasto z rekordową ilością drapaczy chmur,
- życie codzienne w kraju komunistycznym, zwyczaje kulinarne i lokalne przysmaki, tradycyjne połowy ryb z wykorzystaniem kormoranów, malownicze zakątki wykorzystywane przez twórców filmowych.
Spotkanie z Podróżnikiem zawsze należy do udanych, czekamy na kolejne.
Zabawa karnawałowa w edukacji wczesnoszkolnej
- Szczegóły
Zabawa karnawałowa w edukacji wczesnoszkolnej
Karnawał to okres zimowych balów, maskarad, podchodów i zabaw, na który wszyscy z utęsknieniem czekamy. To moment, kiedy możemy przebierać się do woli, tańczyć i radować. Tak było również w naszej szkole. 26 stycznia nasi uczniowie bawili się na wspaniałym balu poprowadzonym przez dwóch bardzo miłych panów z Pracowni Jaszczur & Przyjaciele. Tego dnia sala gimnastyczna zamieniła się w pięknie przystrojoną salę balową. Pan Piotr i Pan Paweł zadbali o profesjonalne nagłośnienie, ciekawe zabawy i wspaniały nastrój. Uczniowie, przebrani w kolorowe stroje przy dźwiękach dobrej muzyki, bawili się wyśmienicie. Uśmiech i zadowolenie gościło na twarzach wszystkich uczestników.
fot. Klaudia i Rita
Zwycięski szach - mat
- Szczegóły
Piotr Ramza, uczeń klasy V b, to urodzony szachista. Od kilku lat należy do Klubu Szachowego UKS Kana Tarnów. Uczestniczy w turniejach szachowych na różnych szczeblach krajowych. 21 stycznia 2023 r. podczas V Małopolskiej Ligii Juniorów w Szachach w Rzuchowej razem z Jakubem Markiewiczem zajęli wysokie 2. miejsce. Jest to turniej na szczeblu wojewódzkim, a w tym roku uczestniczyło w nim 26 drużyn z całego regionu.
Gratulujemy sukcesu i życzymy kolejnych!