Co wiesz o Szymborskiej?
- Szczegóły
2023 rok został ustanowiony przez Senat Rzeczypospolitej Polskiej rokiem Wisławy Szymborskiej. Poetka urodziła się 2 lipca 1923 roku w Kórniku w Wielkopolsce , zmarła 1 lutego 2012 roku w Krakowie. Szymborska jest autorką trzynastu tomów poetyckich, laureatką literackiej Nagrody Nobla, została uhonorowana najwyższym odznaczeniem państwowym − Orderem Orła Białego. Jej wiersze przetłumaczono na ponad czterdzieści języków. Obchody 100. rocznicy urodzin Szymborskiej są idealnym momentem, aby przybliżyć postać poetki. Podczas lekcji w bibliotece uczniowie klas 4 – 8 poznali najciekawsze fakty z życia, wysłuchali wierszy noblistki w różnych interpretacjach. Dowiedzieli się także o Fundacji Wisławy Szymborskiej, niedawno powstałym w Krakowie parku jej imienia oraz przeniesieniu przez markę Medicine rękopisów, wierszy i graficznych interpretacji wierszy na ubrania i akcesoria. Zajęcia ukazały jej twórczość w współczesnym świecie, skłaniając jednocześnie do chwilowej zadumy i refleksji.
Dzień z gimnastyką korekcyjną na lekcjach wychowania fizycznego
- Szczegóły
Bardzo ważne, aby nauczyć i wyrobić u dziecka nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała we wszystkich czynnościach życia i aby przestrzegał utrzymania prawidłowej postawy ciała przy pracy i odpoczynku. Lekcje gimnastyki korekcyjnej mają na celu wyrobienie właśnie takich nawyków. Fotorelacja z ćwiczeniami w klasie VI a i VI b dziewcząt. Zanim obejrzycie galerię zdjęć przeczytajcie poniższy artykuł. Gimnastyka korekcyjna ma na celu skorygowanie wad postawy poprzez ćwiczenia czyli inaczej mówiąc, jest to profilaktyka i korekta zaburzeń statyki ciała i schorzeń kostno-stawowych, zwiększenie wytrzymałości organizmu, siły mięśni oraz kształtowanie i utrwalanie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy. Bardzo ważną rolę w gimnastyce korekcyjnej pełnią też ćwiczenia oddechowe rozwijające klatkę piersiową, płuca oraz poprawiające krążenie i dotleniające organizm.
Co to jest wada postawy?
Określamy tak wszelkie dysproporcje i asymetrie w budowie i postawie ciała, których zaniedbanie może w przyszłości się utrwalić i wywołać poważne problemy.
Jakie są przyczyny wad postawy?
Wady postawy mogą być wrodzone. Jednak najczęstszą przyczyną wad postawy jest głównie brak odpowiedniej ilości ruchu, przeciążenie pleców, złe nawyki i nieprawidłowe odżywianie. Najbardziej zagrożone są dzieci rozpoczynające edukację oraz te w wieku dojrzewania. Gdy dziecko idzie do szkoły zbiega się to z okresem jego szybkiego wzrostu. Mięśnie nie nadążają za wzrostem kośćca i mogą nie być wystarczającą podporą dla kręgosłupa. Jeśli dziecko mniej czasu poświęca zabawom na dworze i ogólnej aktywności ruchowej, a wiele godzin zaczyna spędzać w ławce lub przy komputerze, gdzie często przyjmuje niewłaściwą pozycję ciała, problemy gotowe. Drugi trudny moment to okres dojrzewania. Nagły skok wzrostu i zmiana proporcji ciała powoduje przesuniecie dotychczasowego środka ciężkości, co sprzyja wypinaniu brzucha. Dziewczęta mogą zacząć garbić się, by schować biust, a chłopcy - bo nie mogą oswoić z nowym wysokim wzrostem. Gdy młodzi ludzie przyzwyczają się do złej postawy, to utrwalą się wady w tym skrzywienia kręgosłupa, które po 16 roku życia mogą już nie być możliwe do wyleczenia.
Co się może stać, gdy dziecko nie leczy wady postawy?
Wbrew pozorom wada postawy to nie tylko defekt wizualny. Jeżeli dziecko ma problemy z biodrami, kolanami czy stopami - wówczas chodzenie, stanie, bieganie, a nawet siedzenie może sprawiać mu trudność lub ból. Żeby tę dolegliwości zmniejszyć - jego ciało przybiera nienaturalne ustawienie (niesymetryczne, krzywe). Jeśli robi to przez dłuższy czas - wtedy cały szkielet się deformuje. Pojawiają się garby, zmiany w klatce piersiowej (niesymetryczność, klatka piersiowa szewska lub kurza), brzuch zostaje wysunięty do przodu. Takie wady postawy to nie problem estetyczny. Dziecko z dużą wadą ma też m.in. kłopoty z oddychaniem, szybciej się męczy, często miewa bóle głowy, utyka. Jego organy wewnętrzne w tym serce muszą się dostosować do zmian, więc zmieniają swoje miejsce lub się deformują. Podczas zabaw maluch nie nadąża za zdrowymi rówieśnikami, jest mniej sprawny. Bywa przez nich odtrącany, wyśmiewany. Dzieci o mniejszej sprawności częściej są lękowe, nieśmiałe i depresyjne.
Jak zapobiegać wadom postawy? Oto kilka rad:
Sen: powinien trwać od 10-11 godzin na dobę u dzieci z klas I-IV, 8-9 godzin u dzieci starszych. Łóżko w miarę z twardym, nieuginającym się materacem. Poduszka niezbyt wysoka. Jej grubość to taka, aby wypełniała przestrzeń między barkiem a głową podczas leżenia na boku.
Dojście do szkoły: teczka czy torba noszona na jednym ramieniu może przyczynić się do wystąpienia nieprawidłowej postawy. Plecak tak, ale ze stelażem, zawartość powinna być równomiernie rozłożona. Ciężar plecaka nie może przekraczać 10% masy dziecka.
Odżywianie: bogate w białko i witaminy i zgodne z zasadami dietetyki.
Pozycja przy odrabianiu lekcji: biurko powinno być o takiej wysokości, aby dziecko mogło oprzeć się przedramionami o blat mając wyprostowany kręgosłup, ramiona i przedramiona oparte o blat powinny tworzyć kąt prosty, wysokość krzesła powinna odpowiadać długości podudzi, aby całe stopy dziecka oparte były na podłodze.
Oświetlenie: z lewej strony dla dziecka praworęcznego, z prawej strony dla dziecka leworęcznego.
Aktywność ruchowa: zwiększenie jej poprzez taki ruch, dzięki któremu są wzmacniane mięśnie grzbietu i brzucha, ćwiczenia mające na celu kształtowanie prawidłowych krzywizn kręgosłupa.
Wywiad z Martyną
- Szczegóły
Wycieczka do lasu
- Szczegóły
W dniu 19 października 2023 roku nasza klasa 3a pod opieką naszej wychowawczyni i innych pań wybrała się na wycieczkę do lasu w Jastrzębi. Od rana było chłodno, ale świeciło słońce, które towarzyszyło nam przez całą wycieczkę.
Wyruszyliśmy autokarem o godzinie 8.15. Do Centrum Edukacji Przyrodniczo - Leśnej w Jastrzębi dotarliśmy około godziny 9.00. Tam przywitał nas pracownik Zespołu Parków Krajobrazowych. Pan Tomasz był naszym przewodnikiem po lesie. Zadawał nam dużo pytań, ale również opowiadał o lesie, grzybach, drzewach i zwierzętach. Poznaliśmy różne leśne ciekawostki. Dowiedzieliśmy się jakie są warstwy lasu. Udało nam się zaobserwować ptaki lecące w kluczu. Podziwialiśmy piękne paprocie i czerwone muchomory.
Do szkoły przyjechaliśmy głodni i zmęczeni, ale wycieczka była ciekawa i wiele się na niej nauczyliśmy. Bardzo się nam podobało. Było super!
Uczniowie klasy 3a
na świetlicy
- Szczegóły
Casting do Szkolnego Konkursu “Talent show”
- Szczegóły
Uwaga! Uwaga! Ogłaszamy casting do szkolnego konkursu, w którym możesz zaprezentować swój talent. Jeśli masz szczególną pasję, wyjątkowe hobby, jesteś w czymś niesamowity, to koniecznie ogłoś to światu! Jak?
1.Nagraj na telefon swój występ: piosenkę, taniec, prezentację/filmik ze swoim talentem. Możesz poprosić o pomoc rodziców lub rodzeństwo. Optymalny czas występu to 2 minuty. Jeśli jednak potrzebujesz troszkę więcej czasu skorzystaj z dodatkowej minuty. Maksymalny czas pokazu to 3 minuty.
2. Pokaż filmik swojemu wychowawcy. On jest pierwszą osobą, która zweryfikuje materiał. Jeśli wychowawca da Ci “zielone światło”, udaj się do pani pedagog po ostateczną decyzję przebrnięcia przez casting.
3. Jeśli udało Ci się zakwalifikować do konkursu “Talent show", dopracuj swój występ na grudzień. Wtedy odbędzie się wielki pokaz Talentów naszej szkoły.
Wszystkie szczegóły pojawią się wkrótce: dokładny termin oraz regulamin konkursu.
Czekamy na Wasze nagrywki ;)
Agnieszka Trojak & Renata Tyńska
Tajemnice świętokrzyskich legend
- Szczegóły
Uczniowie klas czwartych wybrali się na wycieczkę do Nowej Słupi, aby odkrywać piękni ziemi świętokrzyskiej. Najpierw odwiedziliśmy nowo otwarty Świętokrzyski Park Legend, w którym poznaliśmy piękne, choć mroczne legendy tego regionu. W kilkunastu salach multimedialnych, oprowadzani przez legendarnego Pielgrzyma, spotkaliśmy Emeryka, królową Bonę no i przede wszystkim czarownice z Łysicy. Najlepszym punktem zwiedzania był wirtualny lot na miotle.
Następnie udaliśmy się do Muzeum Starożytnego Hutnictwa i tam uczestniczyliśmy w warsztatach dotyczących wytopu żelaza. Dzięki pięknej pogodzie zajęcia odbywały się na świeżym powietrzu. Najpierw uczniowie, przeciągając linę, rozpalali ogień, jak czynili to pradawni osadnicy. Zabawa była przednia, bo trzeba było wspierać się głośnymi okrzykami. Później wyrabiali cegły z gliny, a następnie brali udział w wykuwaniu ozdobnej szpilki z żelaza. Każdy miał okazję dąć w kowalski miech i uderzać młotem w rozgrzane żelazo.
Wyjazd zaliczamy do bardzo udanych, z chęcią wrócilibyśmy polatać na miotłach
do Hymnu
- Szczegóły
Do Hymnu
Nasza szkoła po raz kolejny przystąpiła do Ogólnopolskiego Konkursu dla Szkół Podstawowych DO HYMNU, który Narodowe Centrum Kultury organizuje od 2018 r., kiedy to obchodziliśmy stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości.
Uczniowie od początku roku szkolnego uczestniczyli w próbach, doskonaląc wykonanie trzech, ważnych dla każdego Polaka, pieśni: Mazurka Dąbrowskiego, Roty i Marszu Polonii. Wspólne śpiewanie wyzwala poczucie integracji, przynależności do grupy, budzi zainteresowanie historią i dziedzictwem narodowym. Tego dnia każdy czuł się patriotą. Rangę wydarzenia podkreślały stroje galowe, biało – czerwone kotyliony oraz górujący nad głowami orzeł.
Punktualnie o godzinie 11.30 mury szkoły rozbrzmiały pięknym śpiewem kilkuset osób. Śpiewem, w którym dało się słyszeć nie tylko kunszt, ale i dumę narodową.