Cudze chwalicie, swego nie znacie…
- Szczegóły
Podobnie jak w poprzednich latach, gimnazjaliści klas drugich przystąpili do realizacji projektów edukacyjnych. W miesiącu wrześniu ukazały się propozycje tematów i do końca tego miesiąca każdy drugoklasista wybrał jeden z nich. Grupa dwunastu uczniów wybrała temat przygotowany przez nauczycieli przedmiotów przyrodniczych „Czy powiat tarnowski jest regionem atrakcyjnym turystycznie?”. Uczniowie zostali podzieleni w pary, które przygotowały informacje na temat ciekawych miejsc powiatu tarnowskiego. W ramach realizacji projektu dnia 25 października grupa odbyła wycieczkę, odwiedzając kilka atrakcji turystycznych. Pierwszym punktem były cmentarze z I wojny światowej licznie występujące na terenie powiatu tarnowskiego. Na trasie znalazły się również Lusławice z Europejskim Centrum Muzyki i postacią kompozytora i dyrygenta Krzysztofa Pendereckiego. Kolejnym punktem na trasie była Jamna – miejsce pacyfikacji mieszkańców w czasie II wojny światowej, to również ślady działalności dominikanina o. Jana Góry w Dominikańskim Ośrodku Duszpasterstwa Akademickiego, wreszcie to miejsce dobre na wypoczynek w ciszy, z widokiem na Tatry, w gościnnym Schronisku Dobrych Myśli, lub Chacie Włóczykija czy Bacówce. Następnie grupa odwiedziła Dwór Ignacego Paderewskiego w Kąśnej Dolnej z otaczającym go parkiem i stawem, gdzie na przełomie XIX i XX wieku właścicielem i częstym gościem był wybitny pianista, kompozytor oraz premier Polski. Na trasie wycieczki znalazło się również Skamieniałe Miasto w Ciężkowicach. To duże skupisko skał o ciekawych kształtach i nazwach np. Czarownica, Ratusz, Orzeł… . Ostatnim punktem wycieczki była Brzanka, skąd można podziwiać piękny krajobraz aż po Tatry z wybudowanej na szczycie wieży widokowej. Wszyscy uczestnicy projektu przygotowali informacje na przydzielone tematy i kolejny raz wykazali się dojrzałością. Teraz kolejny etap projektu – opracowanie zgromadzonego materiału.
Skąd się bierze glina? Jak tworzyć w glinie? Jak malować swoje prace i jak je szkliwić!
- Szczegóły
Od trzech lat w naszej szkole pod nadzorem znanej i zakochanej w swojej pasji Pani Marii prowadzącej warsztat ,,Ulepione marzenia”, działa nasza pracownia ceramiczna. Chętne do pracy dzieci, spotykają się aby pobawić się gliną, pobrudzić ręce i mieć niesamowitą radość, która wprawia je w dobry nastrój.
Praca z gliną bardzo dobrze wpływa na harmonijny rozwój dzieci. Wycisza, uczy skupienia, samodzielności i cierpliwości. Zgniatanie, ugniatanie i wałkowanie gliny zaspokaja naturalną potrzebę dziecka oraz stymuluje i rozwija układ nerwowy. Rozwija wyobraźnię, zdolności manualne, a przede wszystkim jest wspaniałą zabawą.
Pani Maria stara się nie ingerować w końcowe prace dzieci, czuwa nad wybraną techniką wykonania, inwencją dziecka i jego wyobraźnią, która to jest istotna i nie chce jej zagłuszać u dziecka.
Zajęcia trwają przez cały rok szkolny i odbywają się raz w tygodniu przez dwie godziny lekcyjne dla danej grupy.
Poniedziałki – uczniowie klasy 3b 11.30-13.00
uczniowie klas:1a,1b,2a,3a 13.00- 14.45
W czasie zajęć dzieci:
- poznają różne rodzaje gliny, jej właściwości, uczą się różnych technik zdobienia i lepienia
- szkliwią wykonane i wypalone prace
W krótkim czasie zostają prawdziwymi ekspertami dziedzinie garncarstwa.
Proces ceramiczny wymaga dwukrotnego wypalania w profesjonalnym piecu ceramicznym w temperaturze nawet 1250 stopni. Zajęcia więc odbywają się w cyklu:
- lepienie pracy
- wypalanie
- szkliwienie
- wypalanie
Dopiero po takiej obróbce dzieci odbierają swoje gotowe prace i cykl rozpoczyna się od nowa. Dzięki takiemu systemowi prace są trwałe, piękne kolorowe i bardzo estetyczne. Dodatkowo uczestnicy uczą się cierpliwości.
U.K
- Zumba Kids -
- Szczegóły
Zajęcia dla dzieci prowadzone przez doświadczoną instruktorkę
- Zumby Kids -
to wspaniała okazja do wysiłku fizycznego w lekkiej, muzycznej, zabawowej formie.
Zumba dla dzieci jest specjalnie opracowanym programem tanecznym. Składa się z krótkich układów, łatwych do powtórzenia i zapamiętania, dostosowanych do wieku i możliwości uczestników.
Jakie korzyści niesie za sobą Zumba Kids?
Przede wszystkim to świetna zabawa, która sprzyja rozwojowi wszechstronnej sprawności ruchowej (fizycznej) i psychicznej u dzieci w każdym wieku.
Kształtuje precyzje ruchów oraz doskonali ich koordynację, ruchom dziecka nadaje lekkości, sprężystości, płynności, gibkości i skoczności. Pozytywnym zmianom ulega postawa ciała dziecka.
Uczy nawiązać i utrzymać kontakty niewerbalne i werbalne między ludźmi oraz wyzbycia się niepotrzebnych stresów związanych z własnym wyobrażeniem siebie.
Dziecko nabywa umiejętności współdziałania w grupie, akceptacji samego siebie i innych, poszukiwania i pokonywania barier swoich możliwości.
Kształtuje dodatnie cechy charakteru takie jak: cierpliwość, wytrwałość, odwagę, odporność na trud i zmęczenie. To także pewien styl bycia, sposób zachowania się – to zasady grzecznościowe, których trzeba przestrzegać.
Warto też wspomnieć, iż zajęcia Zumba Kids rozwija pamięć, myślenie, spostrzegawczość, orientację, uwagę, wyobraźnię i inteligencję twórczą. Uczy podejmowania decyzji, wdraża do ładu i porządku. Wszystkie korzyści jakie niesie ze sobą aktywny ruch na zajęciach przekłada się na naukę w szkole.
Stwarzanie warunków do rozwoju zainteresowań sportowych dzieci, jest tak samo ważne jak zdobywanie wiedzy.
Warto więc zaszczepić w nich aktywność fizyczną i pokazać radość i zabawę płynącą z tańca!
wtorek – 14.15 - 15.00
zbiórka w świetlicy szkolnej
Robotyka w naszej szkole!
- Szczegóły
W roku szkolnym 2017/2018 zainicjowane zostały zajęcia z robotyki dla klas pierwszych szkoły podstawowej. Zajęcia te odbywają się blokach dwugodzinnych. Uczniowie wykorzystując dedykowane zestawy edukacyjne i specjalistyczne licencjonowane oprogramowanie budują roboty, a następnie je programują. Do budowy robotów wykorzystywane są klocki Lego WeDo. Wiedza zdobyta w formie zabawy jest najlepiej przyswajalna. Zajęcia w takiej formie rozwijają logiczne myślenie, ćwiczą kreatywność, uczą na błędach oraz kształtują umiejętność samokontroli.
Spotkania podzielone są na 3 etapy. Na pierwszym etapie trwa budowanie robota. Korzystając z interaktywnej instrukcji krok po kroku powstaje efekt końcowy. Podczas tego etapu kształtowana jest umiejętność selekcji poprzez wybór odpowiednich części z magazynu oraz odpowiednie połączenie.
Następny etap to programowanie. W dedykowanym oprogramowaniu uczniowie przy pomocy odpowiednich bloków składają instrukcje dla robota. W trakcie tego etapu następuje bezprzewodowe połączenie robota z komputerem i przekazanie tych instrukcji do pamięci maszyny.
Trzeci etap to testowanie. Na tym etapie uruchamiamy zestaw instrukcji i sprawdzamy, czy zaprogramowany robot wykonuje te czynności, które zaplanowaliśmy. Jeśli wszystko już zostanie sprawdzone, poprawki wprowadzone, pozostaje jeszcze demontaż maszyny oraz posegregowanie poszczególnych elementów.
Zajęcia wzbudzają duże emocje, a fakt stworzenia maszyny od podstaw, „zmuszenia” do wykonania naszych zadań powoduje, że są ciekawe i uczniowie chętnie w nich uczestniczą.
Integracja klasy VI b w stadninie koni
- Szczegóły
Piątek, 20 października uczniom z klasy VI b upłynął w nietypowy sposób, mianowicie zamiast tradycyjnych lekcji wybrali się na wycieczkę integracyjną. Celem wyprawy (już po raz drugi) była stadnina koni "Furioso" w Starych Żukowicach. W lekko tajemniczej, zamglonej aurze dzieci zostały przywitane przez znanych im już dobrze czworonożnych przyjaciół oraz właściciela stadniny pana Alexa Jarmułę. Pierwsza część pobytu to zabawy na świeżym powietrzu, zwiedzanie stadniny, strzelanie z łuku pod czujnym okiem gospodarza i harce z kudłatymi pupilami. Po wyczerpującej zabawie należało się ogrzać przy gorącej herbacie i kiełbaskach z grilla. Kolejny punkt wyprawy to przejażdżka na wspaniałych, przyjaznych koniach w asyście opiekunów. Następnie dzieci z zainteresowaniem wysłuchały pana Aleksandra Jarmułę, który w ciekawy sposób opowiedział o polskiej husarii oraz oglądnęły pokaz sztuk walki w wykonaniu członka Chorągwi Rycerstwa Ziemi Sandomierskiej pana Macieja Bury.
Wspaniały klimat, rodzinna atmosfera, towarzyskie konie oraz bliskość natury sprawiły, że wycieczka spełniła oczekiwania dzieci - integracja z rówieśnikami oraz z naturą zaliczona w 100%!
Kocham Cię Babciu, Kocham Cię Dziadku – dbam o twoje bezpieczeństwo….!
- Szczegóły
W ramach akcji: ,,Bezpieczna droga dla seniora” policjant z Komendy Miejskiej Policji w Tarnowie spotkał się z uczniami klas III szkoły podstawowej, przypominając zasady bezpiecznego korzystania z dróg i uświadamiając, jak ważną kwestią jest dbanie o bezpieczeństwo przez wszystkich użytkowników dróg - zarówno pieszych jak i zmotoryzowanych. Kończąc spotkanie, policjant wręczył uczniom taśmy odblaskowe z napisem „Kocham Cię Babciu”, „Kocham Cię Dziadku”. Dzieci podpisując opaski swoim imieniem, mogą wręczyć je swoim najbliższym, zachęcając tym samym do noszenia odblaskowych elementów, które niejednokrotnie mogą uratować życie pieszego.
Kolejny certyfikat…
- Szczegóły
Z radością informujemy, że nasza szkoła ponownie otrzymała Certyfikat przynależności do Małopolskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Wyróżnienie to przyznawane jest co trzy lata przez Małopolskiego Kuratora Oświaty placówkom, w których prowadzone są liczne działania prozdrowotne obejmujące całą społeczność szkolną. W ubiegłym roku szkolnym nasza szkoła przystąpiła ponownie do autoewaluacji związanej z uzyskaniem Certyfikatu. Dokonano analizy dwóch standardów: „Klimat społeczny w szkole” i „Warunki oraz organizacja nauki i pracy”, co szczegółowo opisane zostało w sprawozdaniu oraz raporcie z autoewaluacji. Wyniki badań ankietowych przeprowadzonych wśród uczniów, nauczycieli, pracowników niepedagogicznych oraz rodziców pozwalają wnioskować, iż znaczna większość społeczności szkolnej jest zadowolona z pracy naszej placówki. Większość ankietowanych dobrze ocenia atmosferę panującą w szkole oraz warunki jakie stwarza ona uczniom, rodzicom oraz pracownikom. Działania prozdrowotne w naszej szkole realizowane są corocznie w kilku obszarach obejmujących m.in. zdrowe odżywianie, sposoby zachowania się w sytuacjach niebezpiecznych, zdrowie psychiczne, aktywność fizyczną, uzależnienia, higienę i wybrane choroby człowieka, współpracę z Centrum Medycznym Medicum. Należy dodać, iż w działania te angażuje się cała społeczność szkolna, co uczy współpracy oraz wpływa na integrację. Dziękujemy wszystkim i zachęcamy do dalszej współpracy przez kolejne trzy lata.
Zespół d.s. promocji zdrowia
Po polsku o historii
- Szczegóły
Uczniowie naszej szkoły kolejny raz mieli okazję wykazać się doskonałą znajomością zasad ortograficznych i interpunkcyjnych, biorąc udział w V Małopolskim Dyktandzie Ortograficznym – „Po polsku o historii”. Celem konkursu jest popularyzacja wiedzy na temat poprawnej polszczyzny oraz wiedzy z zakresu kultury i historii narodowej, doskonalenie umiejętności poprawnej pisowni polskiej, z uwzględnieniem nazw własnych związanych z historią odzyskiwania niepodległości przez Polskę (1914/1918 - 1989), kształtowanie postawy zaangażowania w pielęgnowanie narodowej tradycji i historii, w tym kultury języka polskiego oraz rozwój zainteresowań humanistycznych i dociekliwości poznawczej: językowej i historycznej.
Udział wzięło 26 uczniów szkoły podstawowej z klas IV – VII i 8 uczniów gimnazjum z klas II – III. Aby podkreślić rangę wydarzenia, uczniowie przyszli w strojach galowych. Uczestnicy ze szkoły podstawowej zmagali się z dyktandem „Nauka – pożądany obowiązek”, natomiast gimnazjaliści pisali o „Rocznicowym co nieco”.
Lista uczniów zakwalifikowanych do etapu wojewódzkiego już 2 listopada – trzymamy kciuki!!!
Pomoc dla potrzebujących z Madagaskaru
- Szczegóły
W październiku w naszej szkole po raz kolejny odbyła się zbiórka przedmiotów codziennego użytku dla potrzebujących z Madagaskaru. Dzięki zaangażowaniu wielu osób udało się zebrać sporo żywności, środków czystości, ubrań, lekarstw i artykułów szkolnych, z których spakowaliśmy dwie duże paczki. Są one już w drodze do Afryki i mamy nadzieję, że choć w niewielkim stopniu zaspokoją podstawowe potrzeby jej mieszkańców.
Dziękujemy wszystkim za okazaną pomoc!