A A A

Nasza szkoła przystąpiła do projektu mLegitymacja.

mLegitymacja to legitymacja szkolna w telefonie będąca częścią aplikacji mObywatel. Jest bezpiecznym, nowoczesnym i bezpłatnym narzędziem, które – identycznie jak papierowa legitymacja – poświadcza uprawnienia uczniów do ulgowych przejazdów kolejowych, czy autobusowych.

W tym mobilnym dokumencie zapisane są wszystkie dane, które można znaleźć w papierowej legitymacji: imię i nazwisko ucznia, numer legitymacji, datę wydania, termin ważności, status użytkownika (uczeń), datę urodzenia, PESEL, nazwę i adres szkoły.

Uczniowie mogą korzystać z mLegitymacji w tych samych sytuacjach, w których obecnie korzystają z „tradycyjnych” dokumentów: podczas kontroli biletów, przy zakupie biletów do kina itp.

Mobilną legitymację może otrzymać każdy uczeń, któremu wcześniej wydano tradycyjną wersję dokumentu. Okres ważności mLegitymacji jest taki sam jak okres ważności wydanej wcześniej wersji papierowej. W przypadku utraty ważności „tradycyjnej” legitymacji, mobilna wersja będzie unieważniana. Unieważnienie będzie mogło być dokonane przez szkołę także w przypadku utraty mLegitymacji na skutek uszkodzeń, niepoprawnego działania lub utraty urządzenia mobilnego, w którym była przechowywana (mLegitymacja jest przypisana do konkretnego urządzenia - w momencie zgubienia lub kradzieży telefonu należy natychmiastowo poinformować osoby odpowiedzialne za wydawanie mLegitymacji).

Wniosek i regulamin >>

Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych

„Ponieważ żyli prawem wilka,

Historia o nich głucho milczy…”

Zbigniew Herbert

1 marca obchodziliśmy w naszej szkole Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych.

Żołnierze Wyklęci zwani także Żołnierzami Niezłomnymi to polskie powojenne podziemie niepodległościowe i antykomunistyczne. To ruch partyzancki, stawiający opór sowietyzacji Polski i podporządkowaniu jej Związkowi Sowieckiemu oraz toczący walkę ze służbami bezpieczeństwa ZSRR i podporządkowanymi im służbami w Polsce. To ludzie, którzy po zakończeniu II wojny światowej nie chcieli pogodzić się z zamianą jednej okupacji na drugą.

Data święta – 1 marca – nie jest przypadkowa. Tego dnia w 1951 r. komuniści strzałem w tył głowy zamordowali przywódców IV Zarządu Zrzeszenia Wolność i Niezawisłość, kontynuującego dzieło Armii Krajowej. W uzasadnieniu do projektu ustawy możemy przeczytać, że ustanowienie święta »jest wyrazem hołdu dla żołnierzy drugiej konspiracji za świadectwo męstwa, niezłomnej postawy patriotycznej i przywiązania do tradycji patriotycznych, za krew przelaną w obronie Ojczyzny (...). Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych to także wyraz hołdu licznym społecznościom lokalnym, których patriotyzm i stała gotowość ofiar na rzecz idei niepodległościowej pozwoliły na kontynuację oporu na długie lata«.

Żołnierzy Wyklętych dotknęły ogromne prześladowania. W walkach podziemia z władzą zginęło około 9 tys. konspiratorów. Kolejnych kilka tysięcy zostało zamordowanych na podstawie wyroków komunistycznych sądów lub zmarło w więzieniach. Wciąż są to tylko szacunki. Przywracanie pamięci o zapomnianych bohaterach i poszukiwanie miejsc ich pochówku stało się obowiązkiem patriotycznym.

Te między innymi informacje przekazali społeczności szkolnej w trakcie uroczystej akademii uczniowie klas szóstych. Inscenizacji towarzyszył Poczet Sztandarowy, a nastrój spotęgowały słowa piosenek Dziwny jest ten świat, Kocham wolność, Mury i Niepodległa, niepokorna oraz słowa wiersza Mural Martyny Kurek.

Cześć i chwała Bohaterom

Dzień ten został ustanowiony nie po to, by uczcić nasz język ojczysty, tylko po to, aby wszyscy na całym świecie uświadomili sobie, jak wielka jest różnorodność i wartość języków ojczystych.

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego przypada 21 lutego i został ustanowiony 17 listopada 1999 r. przez UNESCO jako upamiętnienie tragicznego wydarzenia w Bangladeszu, gdzie w 1952 roku 5 studentów uniwersytetu w Dhace zginęło podczas demonstracji, w której domagano się nadania językowi bengalskiemu statusu języka urzędowego. Od 1950 roku zanikło 250 języków na świecie. Dzień ten ma w założeniu dopomóc w ochronie różnorodności językowej jako dziedzictwa kulturowego. Hasło tegorocznego Dnia Języka Ojczystego: „Edukacja wielojęzyczna: filar uczenia się i uczenia się międzypokoleniowego”. W tym roku 21 luty wypadł w okresie ferii zimowych, ale i my, po powrocie z zasłużonego odpoczynku, przystąpiliśmy do uczczenia tego ważnego językowego święta. I tak na języku polskim uczniowie klasy 8a uczestniczyli w panelu dyskusyjnym: „W jaki sposób można dbać o piękno języka polskiego?” Podsumowaniem tej dyskusji stał się wniosek – Regularnie czytaj książki – najlepiej rodzimych autorów. Poza tym uczniowie utworzyli słownik wyrazów trudnych. Na liście znalazły się czasowniki w czasie przeszłym oraz wyrazy stanowiące wyjątki w pisowni polskiej. Następnie wysłuchaliśmy wykładów studentów i profesorów Instytutu Filologii Polskiej w Łodzi na temat dialektologii, oraz prelekcji o Językowych dylematach Polaków.

Dla uczniów klasy 4b to doskonała okazja, aby dowiedzieć się więcej o swoim języku ojczystym, a także, aby rozwijać swoje umiejętności językowe w sposób kreatywny i zabawny. I tak na lekcji zagościły kalambury i zagadki językowe, gra w „Słowo na literkę”, praca z rymowankami, krzyżówki. Uczniowie klasy 7b wysłuchali wykładów prof. Jana Miodka pt. „Językowe prawidłowości i niespodzianki”, „Polszczyzna najmłodszych pokoleń”, „Wykład o wulgaryzmach”. Wszyscy uczniowie klas 4b, 7b, 8a wyrazili swe przemyślenia w formie plakatów pod hasłem: „Ratujmy język”. Prace zdobią korytarz szkolny.

„Odręczne pisanie dyscyplinuje człowieka i porządkuje sposób myślenia”. Takie hasło przyświecało tegorocznym szkolnym 5 już eliminacjom konkursu kaligraficznego. Od września do stycznia uczniowie klas 4-8 solidnie przygotowują się do zmagań, uczestnicząc w warsztatach organizowanych przez nauczycielkę języka polskiego Panią Lucynę Onak. Praca jest mozolna i trzeba dużo wytrwałości przy tworzeniu tekstu kaligraficznego, ale efekty – imponujące, co można było obejrzeć na szkolnej wystawie prac. Cel warsztatów i konkursu jest zrozumiały – to propagowanie wśród dzieci i młodzieży umiejętności kształtnego i pięknego pisania z wykorzystaniem pióra, uwrażliwienie na walory estetyczne związane ze sztuką kaligrafii poprzez podejmowanie działań twórczych, utrwalenie właściwych nawyków manualnych związanych z umiejętnością pisania, upowszechnienie wiedzy dotyczącej kaligrafii polskiej i europejskiej, rozwijanie zainteresowań i talentów uczniów. W szkolnym konkursie wzięło udział 19 uczniów klas 4–8, których zadaniem było odwzorować kaligraficznie utwór Czesława Miłosza, który to poeta jest tegorocznym PATRONEM ROKU. Jury wyłoniło 6 prac, które zajęły równoległe miejsca:

– klasa 5b – Barbara Skowron i Wiktoria Sambora,

– klasa 7b – Oliwia Passek i Lena Mundała,

– klasa 8a – Patrycja Łątka i Dominika Szczerba.

Prace tych uczennic wezmą udział w II etapie XXIII Małopolskiego Konkursu Kaligraficznego

„O Złote Pióro”. Gratulujemy naszym Koleżankom i trzymamy kciuki za sukces podczas konkursu w Rajbrocie.

W ostatnim tygodniu przed feriami zimowymi odbyły się zabawy karnawałowe w klasach czwartych, piątych i szóstych szkoły podstawowej. W czasie zabawy uczniowie mogli potańczyć do znanych przebojów polskich i zagranicznych, wziąć udział w zabawach organizowanych przez animatorów, a także zrobić pamiątkowe zdjęcia w strojach karnawałowych.

Starsze klasy: siódme i ósma bawiły się na dyskotece karnawałowej w godzinach popołudniowych. Czas karnawału kończy się, ale dobre humory po wspólnej zabawie pozostaną na dłuższy czas.

Kontynuacja Przygody z Robotyką:

W ostatnim miesiącu uczniowie klasy pierwszej kontynuowali ekscytujące zajęcia z robotyki, angażując się w fascynujący świat konstruowania i programowania przy użyciu zestawów edukacyjnych LEGO WeDo.

Zajęcia z robotyki oferują naszym uczniom wiele korzyści, zarówno teraz, jak i w przyszłości. Po pierwsze, rozwijają one umiejętności problem-solving, ucząc dzieci, jak myśleć logicznie i szukać rozwiązań dla różnych wyzwań. Poprzez budowanie i programowanie robotów, nasi uczniowie kształtują umiejętności analitycznego myślenia i kreatywnego podejścia do problemów.

Po drugie, zajęcia te pomagają rozwijać umiejętności techniczne i informatyczne. Programowanie robotów za pomocą prostych interfejsów pozwala dzieciom zaznajomić się z podstawami kodowania, co staje się coraz ważniejsze w dzisiejszym świecie technologicznym.

Jednak najważniejsze jest to, że zajęcia z robotyki inspirują dzieci do nauki i eksploracji. Poprzez zabawę i interakcję z robotami, nasze uczniowie rozwijają pasję do nauki, co może być kluczowe dla ich dalszego rozwoju edukacyjnego i zawodowego.

Z dumą prezentujemy efekty pracy naszych uczniów na poniższych zdjęciach. Zbudowane przez nich roboty z zestawów LEGO to nie tylko świetna zabawa, ale także dowód ich kreatywności i zaangażowania w proces nauki.

Jesteśmy przekonani, że nasze zajęcia z robotyki stanowią solidne fundamenty dla przyszłych sukcesów naszych uczniów. Dzięki nim, nasi uczniowie zdobędą nie tylko konkretne umiejętności techniczne, ale także elastyczność myślenia i gotowość do radzenia sobie z wyzwaniami, które czekają na nich w przyszłości.

Uczniowie klas 4 - 8 wzięli udział w eliminacjach środowiskowych do Ogólnopolskiego Turnieju Wiedzy o Pożarnictwie „Młodzież Zapobiega Pożarom" (OTWP). Turniej ma na celu popularyzowanie wśród dzieci i młodzieży wiedzy ze znajomości przepisów przeciwpożarowych, zasad postępowania na wypadek pożaru, wiedzy na temat techniki pożarniczej, organizacji ochrony przeciwpożarowej, szeroko rozumianego ratownictwa w tym z zakresu pierwszej pomocy oraz wiedzy z zakresu bezpieczeństwa powszechnego, a także historii i tradycji ruchu strażackiego.

Realizując wymogi rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych „RODO"), Szkoła Podstawowa im. hetmana Jana Tarnowskiego w Tarnowcu pragnie przekazać Państwu informacje na temat przetwarzania Państwa danych osobowych w SP Tarnowiec , jak również poinformować o przysługujących Państwu prawach z tym związanych. Używamy plików cookies, Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej na temat cookies. polityka prywatności .

  Akceptuję cookies dla tej witryny.
EU Cookie Directive plugin by www.channeldigital.co.uk