Dzień ten został ustanowiony nie po to, by uczcić nasz język ojczysty, tylko po to, aby wszyscy na całym świecie uświadomili sobie, jak wielka jest różnorodność i wartość języków ojczystych.
Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego przypada 21 lutego i został ustanowiony 17 listopada 1999 r. przez UNESCO jako upamiętnienie tragicznego wydarzenia w Bangladeszu, gdzie w 1952 roku 5 studentów uniwersytetu w Dhace zginęło podczas demonstracji, w której domagano się nadania językowi bengalskiemu statusu języka urzędowego. Od 1950 roku zanikło 250 języków na świecie. Dzień ten ma w założeniu dopomóc w ochronie różnorodności językowej jako dziedzictwa kulturowego. Hasło tegorocznego Dnia Języka Ojczystego: „Edukacja wielojęzyczna: filar uczenia się i uczenia się międzypokoleniowego”. W tym roku 21 luty wypadł w okresie ferii zimowych, ale i my, po powrocie z zasłużonego odpoczynku, przystąpiliśmy do uczczenia tego ważnego językowego święta. I tak na języku polskim uczniowie klasy 8a uczestniczyli w panelu dyskusyjnym: „W jaki sposób można dbać o piękno języka polskiego?” Podsumowaniem tej dyskusji stał się wniosek – Regularnie czytaj książki – najlepiej rodzimych autorów. Poza tym uczniowie utworzyli słownik wyrazów trudnych. Na liście znalazły się czasowniki w czasie przeszłym oraz wyrazy stanowiące wyjątki w pisowni polskiej. Następnie wysłuchaliśmy wykładów studentów i profesorów Instytutu Filologii Polskiej w Łodzi na temat dialektologii, oraz prelekcji o Językowych dylematach Polaków.
Dla uczniów klasy 4b to doskonała okazja, aby dowiedzieć się więcej o swoim języku ojczystym, a także, aby rozwijać swoje umiejętności językowe w sposób kreatywny i zabawny. I tak na lekcji zagościły kalambury i zagadki językowe, gra w „Słowo na literkę”, praca z rymowankami, krzyżówki. Uczniowie klasy 7b wysłuchali wykładów prof. Jana Miodka pt. „Językowe prawidłowości i niespodzianki”, „Polszczyzna najmłodszych pokoleń”, „Wykład o wulgaryzmach”. Wszyscy uczniowie klas 4b, 7b, 8a wyrazili swe przemyślenia w formie plakatów pod hasłem: „Ratujmy język”. Prace zdobią korytarz szkolny.