Generalne sprzątanie na powitanie Wiosny
- Szczegóły
W tym roku klasy edukacji wczesnoszkolnej postanowiły zorganizować na powitanie Wiosny-generalne sprzątanie terenu wokół szkoły i na cmentarzu wojennym z czasów I wojny światowej. Wszyscy wyposażeni w gumowe rękawice i worki spotkali się na czerwonym placu przed szkołą, skąd każda klasa udała się na sprzątanie przydzielonego terenu. W taki to oto pożyteczny sposób, w przeddzień kalendarzowej Wiosny zaakcentowaliśmy swój wkład w dbałość o nasze najbliższe środowisko. Wiosno przybywaj!
/A.S./
KONKURS NA NAJCIEKAWSZY EASTER LAPBOOK.
- Szczegóły
Zapraszamy uczniów klas IV-VIII do udziału w konkursie na lapbook w języku angielskim o tematyce Świąt Wielkanocnych.
To wyjątkowy konkurs - nie trzeba być najlepszym z języka angielskiego, żeby ubiegać się o podium. Wystarczy odrobina fantazji, szczypta kreatywności i trochę wolnego czasu.
Czym jest LAPBOOK?
Choć nazwa brzmi nieco obco, z pewnością wielu z Was już tworzyło podobne prace.
Lapbook to teczka lub papierowy folder wypełniony zebranymi faktami i ilustracjami na określony temat. Można go zrobić w zwykłej teczce na prace plastyczne albo w otwieranym kartonie. Lapbook tworzymy troszkę na zasadzie skojarzeń. Królują w nim obrazy, opisane niewielką ilością tekstu.
W Internecie znajdziecie filmiki instruktażowe:
https://www.youtube.com/watch?v=dYsN52sOvBA
https://www.youtube.com/watch?v=vrE0Sll9KZo
https://www.youtube.com/watch?v=Hk2PSDrFuK0
https://pl.pinterest.com/pin/520728775656925067/
wraz z dokładną instrukcją wykonania poszczególnych elementów lapbooka np. takich jak kaskada:
https://www.youtube.com/watch?v=Y3En1-xWoiA.
Zapraszamy do udziału!
REGULAMIN KONKURSU
- 1. Postanowienia ogólne.
- Organizatorem konkursu jest nauczyciel języka angielskiego p. Monika Wzorek.
- Konkurs przeznaczony jest dla uczniów z klas IV–VIII.
- 2. Przebieg i warunki udziału w konkursie.
- Okres trwania konkursu: do 5 kwietnia.
- Konkurs przeprowadza Organizator.
- Zadaniem uczestnika konkursu jest wykonanie lapbooka o tematyce Świąt Wielkanocnych obchodzonych w Polsce lub Wielkiej Brytanii.
- Kryteria oceny prac: wykonanie w języku angielskim, zgodność z tematyką, estetyka i oryginalność.
- 3. Zasady wyłaniania zwycięzców oraz jury konkursu.
- Prace oceniane są przez jury.
- Jury konkursu składa się z wybranych przedstawicieli organizatora konkursu.
- Nad przeprowadzeniem konkursu czuwają osoby wyznaczone przez organizatora.
- 4. Wyniki konkursu
- Wyniki konkursu zostaną ogłoszone po 9 kwietnia 2019r.
- Laureatom konkursu zostaną wręczone nagrody za I, II i III miejsce i wpisane oceny celujące z języka angielskiego.
- Za udział w konkursie odpowiednia ocena z języka angielskiego oraz uwaga pozytywna.
- Wręczenie nagród nastąpi w dniu wyznaczonym przez organizatora.
Good LucK!!!
Dzień Świętego Patryka na Tarnowskiej 60
- Szczegóły
W poniedziałek, na lekcjach języka angielskiego, w klasach czwartych było zielono, atrakcyjnie i poznawczo, a wszystko z powodu Dnia Świętego Patryka - narodowego święta Irlandii, obchodzonego 17 marca, a obejmującego swą popularnością cały świat.
Dzień Świętego Patryka jest radosnym i wesołym świętem. Wszystko polega na zabawie i dobrym samopoczuciu. W takiej właśnie atmosferze – bo w formie zabaw językowych - uczniowie klas czwartych zostali zapoznani z narodowymi symbolami Irlandii: - wszechobecnym kolorem zielonym, który nawiązuje do „trawiastego” terenu państwa, - trójlistną koniczyną Shamrock – atrybutem świętego Patryka, który według legend, za jej pomocą wytłumaczył wiernym istotę Trójcy Świętej, - harfie harp, ulubionym od wielu lat instrumencie Irlandczyków, którego wizerunek widnieje na rewersie irlandzkiego euro i herbie Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.
Ciekawie opowiedziana historia życia świętego Patryka pochłonęła bez reszty uwagę czwartoklasistów. Porwanie Patryka jako 16- letniego szkockiego chłopca przez irlandzkich piratów, zmuszanie do niewolniczego wypasania owiec, wywiązanie się ze złożonej Bogu obietnicy – przywdzianie sutanny i powrót do Irlandii, w celu krzewienia wiary chrześcijańskiej oraz uwolnienie wyspy od plagi węży to wątki życia świętego Patryka, które szczerze zachwyciły młodych słuchaczy. Z jeszcze większym zapałem uczniowie wysłuchali opowieści o nieoficjalnym symbolu Szmaragdowej Wyspy Emerald Isle -irlandzkim skrzacie Leprechaun. I choć nie wzbudza on podziwu swym szkaradnym wyglądem, dość trudnym charakterem, wątpliwym do naśladowania trybem życia, to szybko zyskał sympatię uczniów. Niejeden z nich zamarzył skrycie o znalezieniu wypełnionego po brzegi złotem garnca irlandzkiego gnoma, choć jak nakazuje zdrowy rozsadek sądzić, jest to tak samo niemożliwe, jak postawienie stopy na tęczy, na końcu której ów garn się znajduje.
Dzień Świętego Patryka celebrowany jest w gwarze ulicznych parad i festynów, pękających w szwach pubów pełnych zielonego trunku w „dzbanach Patryka”. W podobnej aurze śmiałkowie z klasy czwartej udali się w zielonym pochodzie do swojej młodszej i starszej braci szkolnej. Wykorzystując pomoce wizualne i audiowizualne, okraszone zdolnościami krasomówczymi w wersji dwujęzycznej polsko-angielskiej podzielili się zdobytą dwie godziny wcześniej wiedzą. Za pedagogiczne serce łapie fakt, że zarówno młodsi jak i starsi uczniowie wykazali się wnikliwą znajomością marcowego święta, w opracowanym przez czwartoklasistów quizie wiedzy, pytania zapisane w kolorach flagi irlandzkiej, miały trzy stopnie trudności. Znający odpowiedź zostali nagrodzeni złocistym łakociem z garnca samego Leprechaun. Najmłodsi otrzymali również pamiątkową kolorowankę z jego wizerunkiem. Natomiast gospodarze tego lekcyjnego festynu, wcielając się w role nauczycieli, zyskali też wiele – trening umiejętności aktorskich, współpracy w grupie, a przede wszystkim radość dzielenia się swoją wiedzą z innymi. Ich wrażenia z tego dnia niech będą tego najlepszym dowodem.
To była the best ever lekcja języka angielskiego. Uczyliśmy się słówek związanych z Irlandią i jej świętem narodowym – Dniem Świętego Patryka, bawiąc w tradycyjne zabawy irlandzkie i rozwiązując krzyżówkę. Podzieleni na grupy: Saint Patrick, Leprechaun, shamrock i harp odpowiadaliśmy na pytania o trzech stopniach trudności. Bardzo podobała mi się opowieść o życiu świętego Patryka. Bez wątpienia to Wielki Święty. Bardzo zabawna była też opowieść o
Leprechaun. Oglądnęliśmy o nim video clip. Najbardziej jednak podobało mi się to, że poprzebierani na zielono poszliśmy do innych klas i opowiadaliśmy o Dniu Świętego Patryka. To fajne uczucie zadawać pytania starszym od siebie kolegom. Rozdawałem też czekoladki, które były w garncu Leprechaun. Udało mi się nawet raz z tego skorzystać J.
-Jan Woźniak, kl.4b
My favourite part about telling other classes about Saint Patrick was the costumes. They were very nicely made and I really liked the masks. The other thing I liked was how we told the fun facts to the classes. The pictures really showed how everything really works.
- Natalka Krok, kl.4b
W poniedziałek na lekcji języka angielskiego dowiedzieliśmy się, że 17 marca był dzień Świętego Patryka. Potem z panią i kilkoma osobami, poszliśmy do II, III i dwóch VIII klas, poprzebierani na zielono, w maskach i naklejkach. Opowiadaliśmy o tym dniu po polsku i angielsku. Najbardziej spodobało mi się to, jak mniejsze dzieci zadawały nam różne śmieszne pytania.
- Olga Osuch, kl.4b
W poniedziałek ubrani na zielono i z pięknymi ozdobami przygotowanymi przez panią udaliśmy się do innych klas. Opowiadaliśmy o Dniu Świętego Patryka. Zadawaliśmy klasom różne pytania, a za poprawną odpowiedź dostawało się czekoladkę, która przypominała skarb Leprechaun’a. Ten dzień był bardzo śmieszny i fajny, i jeżeli za rok będzie okazja pójdę jeszcze razJ.
- Mikołaj Ziewacz, kl. 4b
Mamy nadzieję, że nasza pierwsza w historii szkoły „zielona parada” stanie się tradycją i rozpowszechni się z taka samą siłą, jak obecny na całym świecie zwyczaj „podświetlania” na zielono znanych obiektów. Wśród nich wyróżnia się wodospad Niagara, Empire State Building, Krzywa Wieża w Pizie czy Pałac Kultury i Nauki w Warszawie.
P.S
Odpowiedź dla szczególnie wnikliwych umysłów- Nikodemie, Maksymilianie - tak! Burdż al-Arab w Dubaju również zaświeca się na zielono.
Lekcja z doradcą
- Szczegóły
Lekcja z doradcą żywieniowym panią Martą Dychtoń ( mamą dwóch uczniów uczęszczających do naszej szkoły)
8 marca klasa II A gościła panią dietetyk, która przeprowadziła ciekawą lekcję o tym, jak należy zdrowo się odżywiać, jakich produktów powinno być w naszej diecie dużo, a jakich produktów i dlaczego unikać. Dzieci układały puzzle przedstawiające różne warzywa, odpowiadały na pytania co jest dla nas dobre, a czego powinniśmy spożywać mniej, rozpoznawały różnego rodzaju warzywa przyniesione przez panią Martę. Wspólnie z panią dietetyk dzieci tworzyły piramidę żywieniową, obserwowały pracę urządzenia technicznego- sokowirówki, pomagały wykonać świeże soki, które na koniec degustowały. Jeden sok wykonany był pomarańczy i marchewki, drugi ze szpinaku i marchewki. Oba przygotowane soki bardzo dzieciom przypadły do gustu. Na koniec każdy z uczniów i wychowawca otrzymali zdrowe chipsy z jabłek. Wdzięczni uczniowie za tak wspaniałe zajęcia i wiele cennych wskazówek żywieniowych podziękowali za zajęcia, złożyli życzenia z okazji Dnia Kobiet i pożegnali panią dietetyk. Miejmy nadzieję, że dzięki tej pouczającej lekcji uczniowie nabiorą pozytywnych nawyków żywieniowych. Serdecznie dziękujemy pani Marcie za współpracę ze szkołą.
/A.S./
Zachwyćmy się JEŻYCJADĄ!
- Szczegóły
Nasza szkoła bierze udział w „III Ogólnopolskim Czytaniu Jeżycjady®”. W marcu przybliżymy uczniom serie książek o sympatycznej rodzinie Borejków. W ramach akcji na zajęciach plastycznych dzieci samodzielnie wykonają lapbooka dotyczącego Jeżycjady. W bibliotece szkolnej wolontariusze będą czytać najciekawsze fragmenty wybranych książek. Na koniec reprezentanci poszczególnych klas wezmą udział w rywalizacji o tytuł SZKOLNEGO MISTRZA PIĘKNEGO CZYTANIA, prezentując wybrany przez siebie fragment książki „Opium w rosole”.
Zapraszamy do wspólnej zabawy J
Ogólnopolski Konkurs Nauk Przyrodniczych ,,Świetlik”
- Szczegóły
Od roku 2012 organizatorem Konkursu jest Fundacja Akademia Młodych Odkrywców.
Konkurs Świetlik powstał w 2007 roku z inicjatywy dr Dagmary Sokołowskiej, pracownika Uniwersytetu Jagiellońskiego. Głównym celem Konkursu jest rozpowszechnianie nauk przyrodniczych jako ciekawego, fascynującego źródła wiedzy o świecie, dostępnego dla każdego. Konkurs skierowany jest do dzieci z najmłodszych i tych nieco starszych uczniów, ponieważ to w tym czasie procesu kształcenia rozwijają się najważniejsze predyspozycje, zainteresowania i talenty. Nowatorska formuła, polegająca na przeprowadzeniu doświadczeń, wskazuje na kilka ważnych elementów: uświadamia, że wszystko, co dzieje się w naturze, ale też w domu, szkole, w środowisku najbliższym każdemu dziecku, da się wyjaśnić w sposób naukowy. Dlatego też każdy może mieć swój wkład w rozwój świata. Ponadto, doświadczenia przeprowadzane w warunkach domowych pozwalają na ciekawe, kreatywne spędzenie czasu w gronie rodziny. Uczą dyscypliny, cierpliwości i odpowiedzialności. Formuła testu również nastawiona jest na pokazanie dzieciom, że oprócz wiedzy teoretycznej, niezwykle istotna jest umiejętność logicznego rozumowania, przeprowadzania wywodów, które są charakterystyczne dla świata nauki. Podczas warsztatów dzieci mogą poznać nie tylko ciekawe doświadczenia, ale też zobaczyć, na czym polega praca naukowca, czym się charakteryzuje to trudne, ale bogate życie. Pracujący w Fundacji naukowcy to fizycy, którzy swoje życie poświęcają rozwojowi świata. Uczestniczą w konferencjach, podróżują po całym świecie w poszukiwaniu możliwości optymalizacji nauczania. Tworzenie doświadczeń i testów do Konkursu to dla nich po prostu wielka przyjemność.
70 ciekawych świata i wzorowo przygotowanych uczniów naszej szkoły, 12 marca 2019r. zdecydowało spróbować swoich sił w zakresie przyrody, matematyki, astronomii, chemii i fizyki. Konkurs ten przebiegł prawidłowo, a uczniowie z niecierpliwością czekają na wyniki.
Koordynator konkursu U.K.
Ogłoszenie
- Szczegóły
Dyrektor Szkoły Podstawowej im. hetmana Jana Tarnowskiego w Tarnowcu ogłasza zapisy do klasy pierwszej Szkoły Podstawowej na rok szkolny 2019/2020 dzieci urodzone w 2012 r.
Zapisy w sekretariacie szkoły od 08.03.2019 r. do 28.03.2019 r. od godziny 7:00 do 15:00
Potrzebne dokumenty do zapisu:
- Dowód osobisty rodzica;
- Akt urodzenia dziecka do wglądu;
- PESEL dziecka.
Szkolny konkurs „TAJEMNICE PRZYRODY” dla uczniów klasy VI
- Szczegóły
Dnia 20.03.2019 r. odbędzie się I etap szkolnego konkursu pt. „Tajemnice Przyrody”.
Konkurs skierowany jest do uczniów klasy VI.
Konkurs obejmuje swym zakresem wiadomości od 1 do 4 rozdziału podręcznika „Tajemnice Przyrody klasa VI”.
Tematy te obejmują:
- „Odkrywamy tajemnice naszej planety”,
- „Poznajemy zjawiska fizyczne”,
- „Odkrywamy tajemnice świata zwierząt”,
- „Poznajemy różnorodność krajobrazów Ziemi”.
Konkurs będzie składał się z III etapów.
Etap I to test składający się z 35 pytań jednokrotnego wyboru.
Do II etapu, który polega na 18 pytaniach wielokrotnego wyboru, przechodzą uczniowie, którzy uzyskali minimum 25 punktów z I etapu.
III etap składa się z 3 części polegającym na ustnym udzieleniu odpowiedzi na wylosowane pytania. Do III etapu przechodzi 10 uczniów, którzy uzyskali największą ilość punktów z etapu II.
Celem konkursu jest wyłonienie i nadanie tytułu „Przyrodnik 2019” Naszej Szkoły.
Serdecznie zapraszam do udziału w konkursie!
Marta Brożek – nauczyciel przyrody
Wycieczka do Krakowa
- Szczegóły
4 marca klasy pierwsze i drugie edukacji wczesnoszkolnej odbyły całodniową wycieczkę do Krakowa. Pierwszym punktem programu był udział w spektaklu teatralnym pt. „Kto pocieszy pechowego nosorożca?” w Teatrze Groteska. Było to przedstawienie o nierealnym marzeniu wielkiego zwierzaka o lataniu, w którym poruszono problemy samoakceptacji, samooceny oraz stawiania sobie celów niemożliwych do zrealizowania. Dzieci przekonały się, że stawianie sobie wyzwań ponad miarę powoduje jedynie stres, smutek i rozdrażnienie. Na scenie urzekał nas główny bohater spektaklu - nosorożec. Była to prawdziwych rozmiarów lalka, która chodziła, poruszała paszczą, ogonkiem, miała także ruchome oczy i uszy. Po prostu miało się wrażenie, że jest to żywy zwierzak. Następnym etapem wycieczki było zwiedzanie Krakowa z przewodnikiem. Byliśmy na Rynku Głównym – największym rynku średniowiecznej Europy, gdzie wysłuchaliśmy hejnału z wieży kościoła Mariackiego oraz wielu ciekawych legend o Krakowie. Odwiedziliśmy miejsce pochówku królów, dowiedzieliśmy się wielu informacji o władcach Polski pochowanych w jednej z najbardziej znanych świątyń w kraju oraz podziwialiśmy słynny dzwon Zygmunta w katerze wawelskiej. Na koniec udaliśmy się nad Wisłę pod Smoczą Jamę, pożegnaliśmy Kraków – dawną stolicę Polski i udaliśmy się w drogę powrotną. Wycieczka była udana, dzieci zadowolone, cel – poznanie dziedzictwa kulturowego naszych przodków - osiągnięty.
A.S.