- Szczegóły
Pod takim hasłem uczniowie klasy Va na lekcjach języka polskiego i zajęciach wychowawczych rozpoczęli swoje europejskie wędrowanie w ramach realizacji programu Erasmus+. Naszym działaniom przyświecają słowa kard. Stefana Wyszyńskiego Prymasa Tysiąclecia: „abyśmy mogli żyć przede wszystkim duchem, dziejami, kulturą i mową naszej polskiej ziemi, wypracowanej przez wieki życiem naszych praojców”. W pierwszym etapie zapoznaliśmy się z historią Unii Europejskiej, strukturą, przynależnością poszczególnych krajów, omówiliśmy flagę UE, zapoznaliśmy się z hymnem „Oda do radości”. Jesteśmy świadomi, że fundament UE stanowi współpraca między państwami w zakresie społecznym, gospodarczym i kulturalnym. Mocno podkreśliliśmy fakt przyznania UE w 2012 roku Pokojowej Nagrody Nobla. Po etapie wstępnym rozpoczęliśmy podróż naszym klasowym samolotem po Polsce - Kraków, Tarnów, Gniezno, Warszawa, Toruń, Gdańsk, Wrocław, Katowice to niektóre z miast, gdzie zatrzymaliśmy się. Podania, legendy, historia, ciekawostki, herb, ważne postacie związane z tymi miastami, tradycje regionalne, stroje, zwyczaje, obyczaje, zabytki. Następnie uczniowie wykonali prace plastyczne reklamujące dane miasto. Działania te zapewne przyczyniają się do rozbudzenia poczucia przynależności narodowej. W Polsce zatrzymamy się na dłużej, klasowy samolot czeka do dalszej podróży. /naucz. j.pol. L. Onak/
- Szczegóły
„Tolerancja właśnie to znaczy, że szanujemy każdego,
mimo, że wygląda, myśli i robi inaczej”.
W miesiącu grudniu uczniowie klasy IVb,Va, VIb rozpoczęli pracę nad wykonaniem zadań w związku z przystąpieniem szkoły do realizacji projektu „Europejskie wędrowanie po nową jakość nauczania i lepsze jutro naszych uczniów w ramach programu Erasmus+”. Wytyczyliśmy wspólnie działania, które mają na celu kształtowanie postawy obywatelskiej, postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, postawy szacunku dla innych kultur i tradycji oraz umiejętności zapobiegania dyskryminacji. Lekcje z uczniami przeprowadzono metodami aktywnymi, m.in. drzewko decyzyjne, mapa mentalna, krzyżówki, burza mózgów, metaplan. Uczenie się tolerancji, otwartości wobec innych kultur i narodów to jeden z celów projektu. Tak więc od niego rozpoczęliśmy działania. W pierwszej kolejności sformułowaliśmy definicję tolerancji. Pamiętamy o Międzynarodowym Dniu Tolerancji obchodzonym w miesiącu listopadzie. Poszerzyliśmy przy tej okazji wiedzę na temat tego święta. Następnie uczniowie próbowali skonkretyzować, czy są ludźmi tolerancyjnymi. Podjęliśmy dyskusję na temat granic tolerancji i postawy asertywnej. Kolejno zorganizowaliśmy debatę na temat: ”Czy zawsze i w każdej sytuacji należy być tolerancyjnym i akceptować wszystkie zachowania. Z debaty tej wyłonił się wniosek: „Szanujemy innych i ich poglądy, ponieważ każdy z nas ma prawo do własnego zdania. Wartość człowieka nie zależy od żadnych zewnętrznych cech”. Punkt wyjścia do dalszej dyskusji stanowiły filmiki obrazujące przypadki nietolerancji w różnych sytuacjach życiowych. Jako podsumowanie zajęć wykorzystaliśmy bajkę terapeutyczną z zakresu tolerancji i akceptacji, pt. „Kłapouszek”, do której uczniowie klasy IVb wykonali prace metodą przekładu intersemiotycznego. Natomiast uczniowie klasy Va i VIb zaprezentowali plakaty do tematu TOLERANCJA.
- Szczegóły
Nowy projekt w ramach programu Erasmus+
„Europejskie wędrowanie po nową jakość nauczania i lepsze jutro naszych uczniów”
Szkoła Podstawowa im. Hetmana Jana Tarnowskiego w Tarnowcu jest autorem projektu „Europejskie wędrowanie po nową jakość nauczania i lepsze jutro naszych uczniów” w ramach programu Erasmus+. Projekt został przewidziany do realizacji na okres 18 miesięcy (od 01.12.2020 do 31.05.2022).
Projekt jest kontynuacją podejmowanych do tej pory wewnątrzszkolnych działań w zakresie edukacji europejskiej, kształcenia języków obcych, kształtowania postaw tolerancji, otwartości i świadomości międzykulturowej.
Główne cele projektu to:
- podniesienie umiejętności językowych,
- przygotowanie do nauczania przedmiotów z elementami języków obcych przy wykorzystaniu elementów metody CLIL,
- poznanie najnowszych metod i technik nauczania,
- nabycie wiedzy z zakresu geografii, historii, kultury, sztuki, polityki,
- doskonalenie umiejętności pracy w grupie
- uczenie się tolerancji, otwartości wobec innych kultur i narodów,
- poznanie różnorodnych systemów edukacji w Europie,
- doskonalenie umiejętności zarządzania placówką,
- wymianę doświadczeń z nauczycielami z innych krajów europejskich oraz kadrą zarządzającą,
- zwrócenie większej uwagi na szanse, jakie daje mobilność edukacyjna rozpowszechnianie tej idei wśród uczniów i pedagogów,
- propagowanie idei uczenia się przez całe życie.
A new project of the Erasmus + program
"European journey to a new quality of teaching and a better tomorrow for our students"
Primary School Hetman Jan Tarnowski in Tarnowiec is the author of the project titled "European journey to a new quality of teaching and a better tomorrow for our students" as part of the Erasmus + program. The project has been planned to be implemented for 18 months (from 01/12/2020 do 31/05/2022).
This project is a continuation of actions taken to shape tolerance-oriented mindset among pupils and foster language improvement, european education, openness, and multicultural awareness.
Main objectives of this project are:
- language improvement
- training for teaching subjects with elements of foreign languages using elements of the CLIL method
- learning the newest teaching methods and techniques
- accquiring knowledge in the fields of geography, history, culture, art, politics and the social problems of a given country
- developing team working skills
- learning tolerance and opennes towards other cultures and nationalities
- studying various educational systems implemented in Europe
- improving leadership and management skills
- the exchange of experiances and skills between teachers from different countries and management staff
- appreciating the vast opportunities to be gained from educational mobility
- popularization of the “you learn your entire life” notion.