A A A

Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych

„Ponieważ żyli prawem wilka,

Historia o nich głucho milczy…”

Zbigniew Herbert

1 marca obchodziliśmy w naszej szkole Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych.

Żołnierze Wyklęci zwani także Żołnierzami Niezłomnymi to polskie powojenne podziemie niepodległościowe i antykomunistyczne. To ruch partyzancki, stawiający opór sowietyzacji Polski i podporządkowaniu jej Związkowi Sowieckiemu oraz toczący walkę ze służbami bezpieczeństwa ZSRR i podporządkowanymi im służbami w Polsce. To ludzie, którzy po zakończeniu II wojny światowej nie chcieli pogodzić się z zamianą jednej okupacji na drugą.

Data święta – 1 marca – nie jest przypadkowa. Tego dnia w 1951 r. komuniści strzałem w tył głowy zamordowali przywódców IV Zarządu Zrzeszenia Wolność i Niezawisłość, kontynuującego dzieło Armii Krajowej. W uzasadnieniu do projektu ustawy możemy przeczytać, że ustanowienie święta »jest wyrazem hołdu dla żołnierzy drugiej konspiracji za świadectwo męstwa, niezłomnej postawy patriotycznej i przywiązania do tradycji patriotycznych, za krew przelaną w obronie Ojczyzny (...). Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych to także wyraz hołdu licznym społecznościom lokalnym, których patriotyzm i stała gotowość ofiar na rzecz idei niepodległościowej pozwoliły na kontynuację oporu na długie lata«.

Żołnierzy Wyklętych dotknęły ogromne prześladowania. W walkach podziemia z władzą zginęło około 9 tys. konspiratorów. Kolejnych kilka tysięcy zostało zamordowanych na podstawie wyroków komunistycznych sądów lub zmarło w więzieniach. Wciąż są to tylko szacunki. Przywracanie pamięci o zapomnianych bohaterach i poszukiwanie miejsc ich pochówku stało się obowiązkiem patriotycznym.

Te między innymi informacje przekazali społeczności szkolnej w trakcie uroczystej akademii uczniowie klas szóstych. Inscenizacji towarzyszył Poczet Sztandarowy, a nastrój spotęgowały słowa piosenek Dziwny jest ten świat, Kocham wolność, Mury i Niepodległa, niepokorna oraz słowa wiersza Mural Martyny Kurek.

Cześć i chwała Bohaterom

Dzień ten został ustanowiony nie po to, by uczcić nasz język ojczysty, tylko po to, aby wszyscy na całym świecie uświadomili sobie, jak wielka jest różnorodność i wartość języków ojczystych.

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego przypada 21 lutego i został ustanowiony 17 listopada 1999 r. przez UNESCO jako upamiętnienie tragicznego wydarzenia w Bangladeszu, gdzie w 1952 roku 5 studentów uniwersytetu w Dhace zginęło podczas demonstracji, w której domagano się nadania językowi bengalskiemu statusu języka urzędowego. Od 1950 roku zanikło 250 języków na świecie. Dzień ten ma w założeniu dopomóc w ochronie różnorodności językowej jako dziedzictwa kulturowego. Hasło tegorocznego Dnia Języka Ojczystego: „Edukacja wielojęzyczna: filar uczenia się i uczenia się międzypokoleniowego”. W tym roku 21 luty wypadł w okresie ferii zimowych, ale i my, po powrocie z zasłużonego odpoczynku, przystąpiliśmy do uczczenia tego ważnego językowego święta. I tak na języku polskim uczniowie klasy 8a uczestniczyli w panelu dyskusyjnym: „W jaki sposób można dbać o piękno języka polskiego?” Podsumowaniem tej dyskusji stał się wniosek – Regularnie czytaj książki – najlepiej rodzimych autorów. Poza tym uczniowie utworzyli słownik wyrazów trudnych. Na liście znalazły się czasowniki w czasie przeszłym oraz wyrazy stanowiące wyjątki w pisowni polskiej. Następnie wysłuchaliśmy wykładów studentów i profesorów Instytutu Filologii Polskiej w Łodzi na temat dialektologii, oraz prelekcji o Językowych dylematach Polaków.

Dla uczniów klasy 4b to doskonała okazja, aby dowiedzieć się więcej o swoim języku ojczystym, a także, aby rozwijać swoje umiejętności językowe w sposób kreatywny i zabawny. I tak na lekcji zagościły kalambury i zagadki językowe, gra w „Słowo na literkę”, praca z rymowankami, krzyżówki. Uczniowie klasy 7b wysłuchali wykładów prof. Jana Miodka pt. „Językowe prawidłowości i niespodzianki”, „Polszczyzna najmłodszych pokoleń”, „Wykład o wulgaryzmach”. Wszyscy uczniowie klas 4b, 7b, 8a wyrazili swe przemyślenia w formie plakatów pod hasłem: „Ratujmy język”. Prace zdobią korytarz szkolny.

„Odręczne pisanie dyscyplinuje człowieka i porządkuje sposób myślenia”. Takie hasło przyświecało tegorocznym szkolnym 5 już eliminacjom konkursu kaligraficznego. Od września do stycznia uczniowie klas 4-8 solidnie przygotowują się do zmagań, uczestnicząc w warsztatach organizowanych przez nauczycielkę języka polskiego Panią Lucynę Onak. Praca jest mozolna i trzeba dużo wytrwałości przy tworzeniu tekstu kaligraficznego, ale efekty – imponujące, co można było obejrzeć na szkolnej wystawie prac. Cel warsztatów i konkursu jest zrozumiały – to propagowanie wśród dzieci i młodzieży umiejętności kształtnego i pięknego pisania z wykorzystaniem pióra, uwrażliwienie na walory estetyczne związane ze sztuką kaligrafii poprzez podejmowanie działań twórczych, utrwalenie właściwych nawyków manualnych związanych z umiejętnością pisania, upowszechnienie wiedzy dotyczącej kaligrafii polskiej i europejskiej, rozwijanie zainteresowań i talentów uczniów. W szkolnym konkursie wzięło udział 19 uczniów klas 4–8, których zadaniem było odwzorować kaligraficznie utwór Czesława Miłosza, który to poeta jest tegorocznym PATRONEM ROKU. Jury wyłoniło 6 prac, które zajęły równoległe miejsca:

– klasa 5b – Barbara Skowron i Wiktoria Sambora,

– klasa 7b – Oliwia Passek i Lena Mundała,

– klasa 8a – Patrycja Łątka i Dominika Szczerba.

Prace tych uczennic wezmą udział w II etapie XXIII Małopolskiego Konkursu Kaligraficznego

„O Złote Pióro”. Gratulujemy naszym Koleżankom i trzymamy kciuki za sukces podczas konkursu w Rajbrocie.

W ostatnim tygodniu przed feriami zimowymi odbyły się zabawy karnawałowe w klasach czwartych, piątych i szóstych szkoły podstawowej. W czasie zabawy uczniowie mogli potańczyć do znanych przebojów polskich i zagranicznych, wziąć udział w zabawach organizowanych przez animatorów, a także zrobić pamiątkowe zdjęcia w strojach karnawałowych.

Starsze klasy: siódme i ósma bawiły się na dyskotece karnawałowej w godzinach popołudniowych. Czas karnawału kończy się, ale dobre humory po wspólnej zabawie pozostaną na dłuższy czas.

Kontynuacja Przygody z Robotyką:

W ostatnim miesiącu uczniowie klasy pierwszej kontynuowali ekscytujące zajęcia z robotyki, angażując się w fascynujący świat konstruowania i programowania przy użyciu zestawów edukacyjnych LEGO WeDo.

Zajęcia z robotyki oferują naszym uczniom wiele korzyści, zarówno teraz, jak i w przyszłości. Po pierwsze, rozwijają one umiejętności problem-solving, ucząc dzieci, jak myśleć logicznie i szukać rozwiązań dla różnych wyzwań. Poprzez budowanie i programowanie robotów, nasi uczniowie kształtują umiejętności analitycznego myślenia i kreatywnego podejścia do problemów.

Po drugie, zajęcia te pomagają rozwijać umiejętności techniczne i informatyczne. Programowanie robotów za pomocą prostych interfejsów pozwala dzieciom zaznajomić się z podstawami kodowania, co staje się coraz ważniejsze w dzisiejszym świecie technologicznym.

Jednak najważniejsze jest to, że zajęcia z robotyki inspirują dzieci do nauki i eksploracji. Poprzez zabawę i interakcję z robotami, nasze uczniowie rozwijają pasję do nauki, co może być kluczowe dla ich dalszego rozwoju edukacyjnego i zawodowego.

Z dumą prezentujemy efekty pracy naszych uczniów na poniższych zdjęciach. Zbudowane przez nich roboty z zestawów LEGO to nie tylko świetna zabawa, ale także dowód ich kreatywności i zaangażowania w proces nauki.

Jesteśmy przekonani, że nasze zajęcia z robotyki stanowią solidne fundamenty dla przyszłych sukcesów naszych uczniów. Dzięki nim, nasi uczniowie zdobędą nie tylko konkretne umiejętności techniczne, ale także elastyczność myślenia i gotowość do radzenia sobie z wyzwaniami, które czekają na nich w przyszłości.

Uczniowie klas 4 - 8 wzięli udział w eliminacjach środowiskowych do Ogólnopolskiego Turnieju Wiedzy o Pożarnictwie „Młodzież Zapobiega Pożarom" (OTWP). Turniej ma na celu popularyzowanie wśród dzieci i młodzieży wiedzy ze znajomości przepisów przeciwpożarowych, zasad postępowania na wypadek pożaru, wiedzy na temat techniki pożarniczej, organizacji ochrony przeciwpożarowej, szeroko rozumianego ratownictwa w tym z zakresu pierwszej pomocy oraz wiedzy z zakresu bezpieczeństwa powszechnego, a także historii i tradycji ruchu strażackiego.

Klasa 4a uczestniczyła w warsztatach „Jan Szczepanik - geniusz z Galicji”, które odbywały się w Bibliotece Pedagogicznej w Tarnowie. Dzięki teatrzykowi kamishibai uczniowie poznali w ciekawy sposób życiorys tarnowskiego wynalazcy uważanego za polskiego Edisona czy Leonarda da Vinci z Galicji. Dowiedzieli się, że zawdzięczamy mu wiele wynalazków, powiązanych głównie z dziedziną fotografii i kinematografii. Ciekawostką jest to, że wynalazł pierwszą na świecie kamizelkę kuloodporną.

W drugiej części zajęć uczniowie mogli poczuć się jak wynalazcy,  konstruowali własne wynalazki. Wiadomo, że co cztery głowy to nie jedna. I tak powstały: doniczka z kwiatami, które same się podlewają, nietypowa suszarka do włosów, zraszacz do roślin i  wyskakujący parasol.

Teraz tylko czekamy na przyznanie patentów.

Realizując wymogi rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych „RODO"), Szkoła Podstawowa im. hetmana Jana Tarnowskiego w Tarnowcu pragnie przekazać Państwu informacje na temat przetwarzania Państwa danych osobowych w SP Tarnowiec , jak również poinformować o przysługujących Państwu prawach z tym związanych. Używamy plików cookies, Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej na temat cookies. polityka prywatności .

  Akceptuję cookies dla tej witryny.
EU Cookie Directive plugin by www.channeldigital.co.uk