Gry planszowe od kilku lat przechodzą prawdziwy renesans. Stały się popularnym sposobem na spędzenie wolnego czasu. Uczniowie klas siódmych i trzecich gimnazjum w ramach podsumowania pracy na lekcjach historii tworzyli własne gry planszowe. Jak się szybko okazało zaprojektowanie własnej gry nie jest tak trudne, jak się wydaje i może przynieść dużo radości. Wspólne tworzenie czegoś z niczego jest fascynującym i inspirującym doświadczeniem. Uczniowie w kilkuosobowych grupach projektowali plansze, wymyślali zasady i spisywali instrukcje, określali cel gry i zakres tematyczny, wymyślali zagadki i pytania – powtarzając i utrwalając zdobytą wiedzę. Stworzone przez uczniów gry były bardzo różnorodne i pomysłowe. Cieszyły się dużym zainteresowaniem zarówno wśród samych projektantów, jak i innych graczy, gdyż docelowo drużyny wymieniały się swoimi pracami, aby każdy mógł spróbować zagrać w inną grę. Jednym z najważniejszych zadań współczesnej dydaktyki historii jest znalezienie sposobów na uatrakcyjnienie szkolnej edukacji historycznej. Zrobienie z historii ciekawszego przedmiotu nie jest zadaniem prostym i wymaga nowego spojrzenia na cele, treści, metody i organizację kształcenia historycznego. Teoretycy dydaktyki historii, jak Wincenty Okoń dowodzą konieczności współwystępowania na lekcjach wszystkich dróg uczenia się i takich metod, które będą sprzyjały równoczesnemu uczeniu się przez przyswajanie, odkrywanie, przeżywanie i działanie. Fakt ten skłonił współczesnych dydaktyków historii do poszukiwania nowych metod. W rezultacie tych poszukiwań zaczęto stosować różnego rodzaju gry i zabawy dydaktyczne. Idąc tym tropem uczniowie naszej szkoły stworzyli edukacyjne historyczne planszowisko.
K. Piórkowska