Nasza szkoła przystąpiła do Ogólnopolskiego Programu Szkoła Ucząca się prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. W jego ramach prowadzone są działania dla dyrektorów i nauczycieli na rzecz zmian podnoszących efektywność nauczania i uczenia się. Propaguje on wprowadzanie oceniania kształtującego do pracy szkoły i wspiera współpracę nauczycieli w zespołach. Tworzy on także kulturę organizacji i pracy szkoły dającą się przedstawić jako systemy zapewniania jakości, w tym jakości uczenia się uczniów.
Główne koncepcje realizowanego programu to:
- Dobra edukacja wykorzystuje i rozwija naturalne dla człowieka cechy: chęć poznawania świata, zdobywania umiejętności, troskę o otoczenie, pragnienie decydowania, działania i współdziałania z innymi.
- Szkoła powinna być miejscem umożliwiającym efektywne uczenie się uczniów, w tym szczególnie powinna rozwijać zdolność do myślenia, kompetencje kluczowe i uczenie się ze zrozumieniem.
- Szkoły, jak i instytucje im pomagające, muszą stawać się instytucjami uczącymi się. Obserwować swoją pracę i jej efekty, poddawać je krytycznej refleksji i być gotowym na zmiany dotyczące własnego działania.
Zmiana kultury nauczania i kultury pracy w szkole
Uważamy, że dzisiejsza szkoła wymaga:
- zwiększenia koncentracji na uczeniu się uczniów i służącej mu poprawie metod nauczania,
- szerszego stosowania oceniania kształtującego, pomagającego nauczycielom lepiej nauczać, a uczniom lepiej się uczyć,
- wprowadzania systemu zapewnienia jakości opartego o profesjonalizację, w tym refleksję i umożliwiające ją skuteczne praktyki pracy i współpracy nauczycieli.
- Szkołom i instytucjom z nimi współpracującym, potrzeba zmiany kultury nauczania jak i zmiany kultury własnej pracy.