A A A

Nigdy! Taka odpowiedź ciśnie się na usta, gdy widzimy to pytanie. Zawsze jest coś innego do zrobienia! Gdybyśmy zapytali przeciętnego ucznia szkoły podstawowej, czy ma jakiś inny pomysł na wykorzystanie czasu niż uczenie się, to otrzymalibyśmy wiele propozycji. Nie dziwi mnie podejście młodszych czy starszych uczniów do nauki jak do zła koniecznego. Taka niechęć do nauki może przesłonić coś niezwykle ważnego dla naszego życia. Poprawna odpowiedź na zadane w tytule pytanie bowiem brzmi: ,,Zawsze”. Nie dlatego, że jest to modne i wypada tak mówić. Stoją za tym o wiele prostsze powody, mianowicie uczenie się przez całe życie jest dla nas bardzo zdrowe. Dlatego powinniśmy się porostu uczyć dla siebie! I odpowiednio motywować.

Zapamiętaj!

 Motywacja:

  • odnosi się do sfery psychicznej człowieka,
  • jest procesem regulującym nasze zachowania,
  • jest utożsamiana z chęcią, wolą, wzbudzaniem w sobie energii wykorzystywanej do rozpoczęcia, kontynuacji i finalizacji zaplanowanego działania,
  • wiąże się z realizacją naszych potrzeb.

Wyróżnia się motywację zewnętrzną, w której wykorzystuje się różne motywatory – nagrody, kary oraz wewnętrzną, tzw. automotywację, która sprowadza się do pobudzania samego siebie w celu realizacji zadań.

Jak motywować dziecko do nauki?
Rozpoznanie potrzeb i celów dziecka jest jednym ze sposobów pobudzania jego wewnętrznej motywacji.

Porady dla rodziców

  • Pobudzaj wewnętrzną motywację dziecka, rozbudzaj jego zainteresowania, pasje, ciekawość świata i ludzi.
  • Zaakceptuj, że dziecko jest inne niż ty – akceptuj je bezwarunkowo, pokazuj, że w nie wierzysz.
  • Zachęcaj dziecko do rozwoju zgodnie z jego potrzebami i preferencjami.
  • Obserwuj, gdzie tkwią jego talenty, jaką ma strategię uczenia się.
  • Wzmacniaj poczucie autonomii dziecka: pozwól mu decydować, wybierać (gdy to możliwe), szanuj te wybory, ale wskazuj na ich konsekwencje, zamiast kar i nagród.
  • Akceptuj błędy (można jej poprawiać), ale prowokuj do wyciągania wniosków i budowania planów naprawczych.
  • Powołuj się na fakty – kiedy jesteś niezadowolony z zachowania dziecka, wyraź własne emocje, poinformuj o problemie i sprowokuj, by dziecko samo poszukało jego rozwiązania. Spokojnie czekaj…
  • Bądź wiarygodny i konsekwentny w tym, co mówisz i robisz – dziecko cię obserwuje i naśladuje. Jesteś dla niego wzorem.

Zastanówmy się zatem nad ostateczną odpowiedzią na pytanie zwarte w tytule. Kiedy jest odpowiedni czas na naukę? Przez całe życie - jeśli to pytanie rozumiemy szerzej... Kiedy jest dobry moment na zapamiętywanie informacji? Wtedy, gdy nie jesteśmy zmęczeni. Wystarczy przyzwoite wyspanie, nieodczuwanie głodu i towarzystwo jakiegoś zdrowego napoju.

Życzę wszystkim zadowolenia i poczucia realnej przyjemności płynącej z uczenia się czegoś. Odnalezienia dobrej motywacji wewnętrznej i pozytywnych motywatorów zewnętrznych.

PoRady 1 – Jak motywować dziecko do nauki?

Realizując wymogi rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych „RODO"), Szkoła Podstawowa im. hetmana Jana Tarnowskiego w Tarnowcu pragnie przekazać Państwu informacje na temat przetwarzania Państwa danych osobowych w SP Tarnowiec , jak również poinformować o przysługujących Państwu prawach z tym związanych. Używamy plików cookies, Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej na temat cookies. polityka prywatności .

  Akceptuję cookies dla tej witryny.
EU Cookie Directive plugin by www.channeldigital.co.uk